www.sp.nl/werk

Thijs Coppus
Bart van Kent
SP.nl/werk
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Wetenschappelijk Bureau SP: Verhoging AOW-leeftijd is ongewenst, onnodig en onzinnig

15-10-2009 • Een AOW-uitkering op 65 jaar is betaalbaar en blijft dat ook in de toekomst. Dit stelt het Wetenschappelijk Bureau van de SP in het rapport ‘Verhoging AOW-leeftijd; ongewenst, onnodig en onzinnig’. Onderzoeker Nico Schouten: “Méér 65-plussers brengen niet alleen meer kosten, maar ook meer inkomsten met zich mee. Voorstanders van de verhoging van de AOW-leeftijd zien daarnaast over het hoofd dat er vroeger door een hoger geboortecijfer veel meer jongeren waren waarvoor kosten moesten worden gemaakt. Die zijn nu een stuk lager.”

Daarnaast gebruiken de voorstanders van de verhoging van de AOW-leeftijd volgens Schouten een oneigenlijk argument als zij stellen dat we steeds wat langer leven en daardoor langer kunnen werken. “De mensen die dit zeggen negeren de grote verschillen in levensverwachting tussen mensen en al helemaal de verschillen in het aantal levensjaren die mensen in gezondheid doorbrengen. De kans dat lager opgeleiden in goede gezondheid van hun pensioen kunnen genieten is kleiner dan bij hoogopgeleiden. Een verhoging van de AOW-leeftijd vergroot dus deze tweedeling. Daarom is de verhoging van de AOW-leeftijd ongewenst.”

De SP voert al geruime tijd actie tegen de kabinetsplannen om de AOW-leeftijd te verhogen. Mensen die mee willen protesteren kunnen via de website www.65blijft65.nl de volkspetitie ondertekenen.