www.sp.nl/werk

Thijs Coppus
Bart van Kent
SP.nl/werk
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Onderzoek naar beboeten zelfstandigen door fouten UWV

01-07-2009 • Op initiatief van SP-Kamerlid Paul Ulenbelt gaat de Nationale Ombudsman onderzoek doen naar de problemen die werklozen hebben ondervonden toen zij voor zichzelf begonnen vanuit een WW-uitkering. Duizenden mensen zijn door het UWV verkeerd voorgelicht en moesten daarom achteraf de WW-uitkering met een boete terugbetalen. Faillissementen, strafvervolging en persoonlijke drama’s zijn het gevolg.

Paul UlenbeltHet UWV en de Belastingdienst hebben in 2007 en 2008 onderzoek gedaan naar duizenden mensen die vanuit de WW voor zichzelf zijn begonnen. De beide instanties hadden verschillende gegevens over het aantal gewerkte uren van deze mensen. Door een gebrek aan goede voorlichting van het UWV gaven duizenden mensen een verkeerd aantal uren op aan de instantie. Bij het UWV hadden namelijk ook gewerkte uren waar geen inkomsten tegenover stonden moeten worden opgegeven. Ulenbelt: “Bijna de helft van deze mensen zou een fraudeur zijn. Dat kan niet waar zijn! Daarom stel ik voor dat de Nationale Ombudsman de situatie van gedupeerden, die aantoonbaar te goeder trouw hebben gehandeld, onderzoekt en een bevredigende oplossing voorstelt.”

Op initiatief van Ulenbelt zal de gehele Kamer vanmiddag minister Donner verzoeken om medewerking te verlenen aan de ombudsman bij het oplossen van de problemen.