www.sp.nl/werk

Thijs Coppus
Bart van Kent
SP.nl/werk
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Salaris corporatiedirecteuren eindelijk aan banden

30-01-2009 • Na een jarenlange strijd van de SP moeten directeuren van woningcorporaties zich gaan houden aan de Balkenende-norm. Dat heeft minister van der Laan (Wonen) vrijdag bekend gemaakt. SP-Kamerlid Paulus Jansen is verheugd: “We hebben er heel lang voor moeten knokken, maar eindelijk is het dan zover. Het lijkt afgelopen te zijn met de buitensporige salarissen die betaald worden van het geld dat is opgebracht door de huurders.”

De SP deed in de afgelopen jaren meerdere malen onderzoek naar de salarissen van directeuren van woningcorporaties. Steeds bleek hieruit dat de salarissen jaar op jaar fors stegen. Jansen: “Het gaat natuurlijk niet om alle directeuren, maar er is al jaren een hardnekkig groepje dat zich langzaam uitbreidt. Opeenvolgende ministers van Volkshuisvesting wilden de maximale hoogte van het salaris overlaten aan de woningcorporaties zelf. Gelukkig ziet de minister nu ook in dat deze zelfregulering niet werkt.”

Jansen wil dat van der Laan snel aangeeft of hij ook het salaris van directeuren van kleine woningcorporaties wil maximeren. "Er zijn een aantal piepkleine woningcorporaties die relatief enorme salarissen uitbetalen. Deze zijn dan wel lager dan de Balkenende-norm, maar gezien de grootte van de corporatie natuurlijk ook buitensporig. De minister heeft onlangs gezegd dat dit hem ook een doorn in het oog is. Hij moet dus snel met een voorstel komen om dit aan te pakken!"