www.sp.nl/werk

Thijs Coppus
Bart van Kent

/werk :: agenda

• Woensdag 17 september Arnhem - 19:30 uur, Sadet Karabulut neemt deel aan een debat over de arbeidsmarkt onder de participatiewet. Georganiseerd door Abvakabogroep WsW in Arnhem.
SP.nl/werk
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Roemer wil opheldering over omkoopbonussen bij privatiseringen

08-05-2008 • Het kabinet moet volgens de SP volledige openheid van zaken geven over een speciale bonusregeling die moest voorkomen dat bestuurders van staatsbedrijven zouden gaan dwarsliggen bij privatisering van hun bedrijf. Op grond van die regeling kreeg Connexxion-topman Rob van Holten bij zijn vertrek een bonus van ruim 8 ton. “Dit lijkt mij omkoping,†aldus SP-Kamerlid Emile Roemer, die minister Bos bij het Vragenuur dinsdag op het matje zal roepen.

De Volkskrant bericht vandaag dat Van Holten bij zijn vrijwillige vertrek 821.000 euro extra heeft opgestreken. Volgens Connexxion wordt de hoogte van deze bonus voor een groot deel veroorzaakt door een speciale regeling die in het leven geroepen is bij de privatisering van grote staatsbedrijven. Om te voorkomen dat topmannen dwars gingen liggen, werd hun een lucratieve regeling in het vooruitzicht gesteld.

Emile RoemerRoemer: “De regering zou de managers dus hebben omgekocht om de liberaliseringspolitiek er door te kunnen werken. Van Holten kreeg vijf keer het jaarsalaris van de premier mee als bonus, terwijl Connexxion nu zegt geen geld te hebben om de echte topbestuurders - de buschauffeurs - het loon te geven waar ze recht op hebben. Het kabinet heeft heel wat uit te leggen.â€

“Dit is al het zoveelste voorbeeld van een topman die lak heeft aan de vrijblijvende oproepen van Bos om terughoudend te zijn. Wanneer concludeert Bos dat die zo’n oproep niet genoeg is, en dat de aanpak van excessieve zelfverrijking zíjn taak is?â€