www.sp.nl/werk

Thijs Coppus
Bart van Kent

/werk :: agenda

• Vrijdag 25 april Rotterdam - 9:30 - 13:30 uur, Sadet Karabulut brengt een bezoek aan Bureau Frontlijn. Locatie: Stadhuisplein 30, Rotterdam.
  • Donderdag 8 mei Den Haag - 15:00 - 17:00 uur, Dennis de Jong gaat in debat over de oorzaken en gevolgen van de financiële crisis georganiseerd door Finance Watch, de Consumentenbond, Oxfam Novib en FNV.
  • Vrijdag 9 mei Amsterdam - 16:45 - 18:00 uur, Sadet Karabulut neemt deel aan het slotdebat van Qgracht500 in hotel The Grand, Oudezijds Voorburgwal 197 Amsterdam.
SP.nl/werk
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Stakingsbereidheid postwerkers Eindhoven enorm

06-05-2008 • Liefst negen op de tien werknemers van TNT in Eindhoven staakten dinsdag voor een betere CAO, tegen verdere liberalisering en tegen de reorganisatieplannen bij het postbedrijf. Daarmee was ook de vierde dag van de estafettestakingen bij TNT een succes. SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen kwam, als enige politica, de stakers steun betuigen.

“Veel TNT-werknemers vinden het onbegrijpelijk dat er in de media en in de politiek zo weinig aandacht is voor het verhaal achter deze stakingen,” constateert Gesthuizen. “Want ze strijden niet voor een half procent loonsverhoging, maar tegen 25 procent loonsverlaging!”

Eindhovense postwerkers schrijven zich in als staker

Binnen en buiten de Tweede Kamer vecht de SP samen met de werknemers voor fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden voor àlle postbezorgers. Gesthuizen: “Van eerlijke banen worden nu bijbanen gemaakt. Sociale rechten zoals doorbetaling bij ziekte verdwijnen. Zo ontstaat een steeds grotere groep mensen die zich, met verschillende bijbaantjes, moet zien te redden. Als het kabinet de postbedrijven niet dwingt om zich te houden aan het minimumloon, worden de arbeidsvoorwaarden in de postsector verder kapot geconcurreerd.”

“Het kabinet blijft vasthouden aan een naïef geloof in marktwerking en ondertussen wordt de rekening door de werknemers betaald,” aldus het SP-Kamerlid. “Zolang de werknemers bij de nieuwe postbedrijven per poststuk betaald worden en niet een fatsoenlijk uurloon krijgen, zal het een bittere strijd blijven. Veel partijen in de Tweede Kamer willen niet inzien dat de stakingen en de onrust een gevolg zijn van de liberalisering. Maar de postbodes en sorteerders weten wel beter.”

De estafettestakingen gaan de komende dagen en desnoods weken door, en zullen bij gebrek aan vooruitgang eind deze maand uitmonden in een landelijke staking.