www.sp.nl/werk

Thijs Coppus
Bart van Kent

/werk :: agenda

• Maandag 25 augustus Utrecht - 09:30 uur, Sadet Karabulut gaat op werkbezoek bij Stichting De Tussenvoorziening
  • Dinsdag 26 augustus Amsterdam - Tjitske Siderius gaat op werkbezoek bij de dak- en thuislozenopvang in Amsterdam.
  • Woensdag 27 augustus Apeldoorn - 10:00 uur, Tjitske Siderius bezoekt sociale werkplaats Felua Groep in Apeldoorn om onder andere in gesprek te gaan over de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt voor mensen met een beperking.
SP.nl/werk
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

1,5 miljoen bij vertrek = knettergek!

22-04-2008 • Tientallen demonstranten stonden dinsdagmiddag aan de poort van Hotel Grand aan de Oudezijdsvoorburgwal in Amsterdam waar de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van Nuon plaatsvond.

De reden voor de demonstratie was de bonus van 1,5 miljoen euro die topman Van Halderen bij zijn vertrek opstrijkt. Omdat het kabinet weigert dit soort topgraaien aan te pakken en het liever over laat aan de aandeelhouders, besloot de SP dat het hoog tijd was de aandeelhouders zelf aan te spreken.

Topman van Halderen stond buiten de uitgenodigde aandeelhouders breed glimlachend op te wachten. Het lachen verging hem toen Alex Mink, SP statenlid uit Gelderland hem het stripalbum “Suske en Wiske en de poenschepper” overhandigde. Scheidend topman Van Halderen verdween daarop dan ook snel naar binnen.

Een door de demonstranten meegetroonde eigen “aandeelhouder” kon daarop beginnen zijn zakken vol te scheppen met klinkende munt. De andere aandeelhouders die naar hun mening gevraagd werd over de gouden bonus reageerden meestal zuur. Niet bepaald een voorbode van actief en kritisch aandeelhouderschap waarvan het kabinet denkt dat ze de exorbitante zelfverrijking zal willen stoppen.