www.sp.nl/werk

Thijs Coppus
Bart van Kent
SP.nl/werk
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Toezegging Aboutaleb over banen NEMEF Apeldoorn

13-03-2008 • Het Ministerie van Economische Zaken buigt zich op aandringen van de SP over het aangekondigde vertrek van slotenfabriek Nemef uit Nederland. Door het besluit om de productie van Wenum te verplaatsen naar China en Slowakije verdwijnen honderden banen. Het ministerie wil proberen de arbeidsplaatsen voor de regio Apeldoorn te behouden. Deze toezegging deed de regering naar aanleiding van kamervragen van SP-Kamerlid Paul Lempens. Werknemer Nemef

Lempens veroordeelt het besluit om een winstgevend bedrijf uit Nederland weg te halen 'om nog meer winst te maken'. De consequentie van van het beleid van Nemefs moederbedrijf Assa Abloy is dat 145 banen verloren gaan plus de werkgelegenheid voor 280 mensen van sociale werkvoorzieningen. Het Ministerie van Economische Zaken gaat over de situatie in gesprek met de Ontwikkelingsmaatschappij Oost Nederland en de provincie Gelderland, zegt Aboutaleb. In overleg met Nemef wil het ministerie bezien welke mogelijkheden er zijn om de arbeidsplaatsen voor de regio te behouden. De SP zal de regering aan haar toezeggingen houden.