www.sp.nl/werk

Thijs Coppus
Bart van Kent
SP.nl/werk
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Ulenbelt: Verlagen pensioenen is onrechtvaardig

24-09-2012 • Staatssecretaris de Krom van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wil pensioenfondsen verplichten om pensioenen te verlagen. SP-Kamerlid Paul Ulenbelt is teleurgesteld in de aangekondigde maatregelen. 'Het verlagen van pensioenen is onnodig, onredelijk en onrechtvaardig. Onnodig omdat pensioenfondsen nog nooit zo rijk waren als nu. Onredelijk omdat pensioenfondsen door boekhoudkundige regels worden gedwongen zich arm te rekenen. En onrechtvaardig omdat de koopkracht van ouderen al lang zwaar onder druk staat en een verlaging van het pensioen niet kan worden gecompenseerd door bijvoorbeeld te gaan werken.'

De pensioenen worden in 2013 met circa 700 miljoen euro gekort en tegelijk stijgen de pensioenpremies nauwelijks. 'Het is van de zotte dat werkgevers vrijuit gaan en nauwelijks extra premie hoeven te betalen terwijl er gekort wordt. Het probleem blijft de boekhoudkundige truc waardoor pensioenfondsen zich arm moeten rekenen', aldus Ulenbelt. 'Voor de waardering van de toekomstige verplichtingen van pensioenfondsen zou niet de actuele rente moeten worden gebruikt maar een rente die meer in de buurt komt van de daadwerkelijk behaalde rendementen. Op deze manier ontstaat er een realistischer beeld van het geld dat nu nodig is om later fatsoenlijke pensioenen uit te keren.'