www.sp.nl/werk

Thijs Coppus
Bart van Kent
SP.nl/werk
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Roemer vraagt linkse steun voor vakbondseisen

10-09-2012 • SP-voorman Roemer steunt de vier eisen die FNV-voorzitter Heerts stelt aan het demissionaire kabinet, dat nu de begroting voor 2013 opmaakt. Roemer hoopt dat alle linkse partijen zich met de vakbond samen sterk maken om Nederland sociaal uit de crisis te laten komen. Dat schrijft hij vandaag in een brief aan de FNV-voorzitter.

Roemer vindt het terecht dat de vakbond uitstel wil van de verhoging van de pensioenleeftijd per 1 januari a.s. ‘Het is onbegrijpelijk dat we nu mensen boven 65 jaar dwingen te gaan werken, terwijl hun kleinkinderen werkloos thuis moeten blijven.’ Ook deelt hij de mening van de grootste vakbond van het land dat de ontslagbescherming moet blijven, rijksambtenaren niet op de nullijn moeten worden gezet en er geen forensentaks moet komen: ‘Met de FNV vindt de SP dat de rekening van de crisis niet terecht hoort te komen bij de mensen die het minste te missen hebben. Laten we het geld halen waar het zit: bij de banken, de beleggers, de bonussen en de bestverdienenden en hoogstvermogenden. Dat is een kwestie van solidariteit. En daar staan de SP en de vakbond voor’, aldus Roemer.