www.sp.nl/werk

Thijs Coppus
Bart van Kent
SP.nl/werk
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Karabulut: garandeer begeleiding jonggehandicapten

24-08-2012 • SP-Kamerlid Sadet Karabulut vraagt opheldering aan staatssecretaris de Krom (VVD) over het nieuws dat werkgevers jonggehandicapten ontslaan, omdat er geen geld meer is voor de begeleiding en ondersteuning. Werkgevers kunnen maximaal drie jaar een jobcoach via het UWV inhuren. Daarna worden zij gedwongen om jonggehandicapten te ontslaan vanwege een gebrek aan geld. Karabulut: ‘De VVD maakt deze jongeren met een beperking werkloos en laat ze aan hun lot over. Zo komen de jongeren met een uitkering achter de geraniums te zitten.’

Sadet KarabulutKarabulut stelt dat juist begeleiding, ondersteuning en werkplekaanpassingen cruciaal zijn om jonggehandicapten aan het werk te helpen en te houden. Karabulut: ‘Een jobcoach kan de werkgever veel werk uit handen nemen. Een eerder experiment met de stagejobcoach laat zien dat de arbeidsparticipatie van deze jongeren met bijna tien procent stijgt als er goede begeleiding is. Het is daarom heel kortzichtig om de jobcoach rücksichtslos weg te bezuinigen.’

Karabulut vraagt ook meer betrokkenheid van de werkgevers: ‘We zien dat nog geen vijf procent van de werkgevers een jonggehandicapte in dienst heeft. Het bedrijfsleven en de overheid moeten serieus werk maken van deze jongeren met een beperking. Zolang werkgevers deze jongeren blijven weigeren, zullen zij nooit eerlijke kans krijgen op de arbeidsmarkt. Het pappen en nathouden moet stoppen door invoering van een wettelijke regeling die voor banen zorgt!’