www.sp.nl/werk

Thijs Coppus
Bart van Kent
SP.nl/werk
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

SP-senator Kox naar Palestina

13-07-2012 • SP-senator Tiny Kox bezoekt van zondag tot en met woensdag Palestina. Hij doet dat in opdracht van de parlementaire assemblee van de Raad van Europa, waarmee het Palestijnse parlement sinds vorig jaar een ‘partnerschap voor democratie’ heeft.

Kox is sinds geruime tijd speciaal rapporteur van de Raad van Europa voor Palestina. Doel van zijn aanstaande missie is te zien in hoeverre beide partijen, Raad van Europa en Palestijnse Nationale Raad, aan hun verplichtingen van het partnerschap voldoen. De Palestijnen hebben zich onder meer verplicht vrije en democratische verkiezingen te organiseren. Door de Israëlische bezetting en de problemen in de Gazastrook, waar Hamas de dienst uitmaakt, is dat tot nu toe niet gelukt. Vorige week is aangekondigd dat er in oktober in ieder geval lokale verkiezingen gaan plaatsvinden. De Palestijnse autoriteiten hebben ook beloofd op terreinen als het opbouwen van een rechtsstaat, corruptiebestrijding, persvrijheid en mensenrechten in het algemeen vooruitgang te zullen boeken. Van de kant van de Raad van Europa is beloofd dat de Palestijnse parlementariërs gebruik kunnen maken van de mogelijkheden die de parlementaire assemblee aan al haar leden biedt. Ook mag Palestina zich aansluiten bij conventies van de Raad van Europa.

Tijdens zijn bezoek ontmoet Kox in ieder geval de Palestijnse minister-president en een aantal van zijn ministers, vertegenwoordigers van alle politieke partijen en de chef-onderhandelaar van Palestina met Israël. Ook staan er gesprekken gepland met de Centrale Kiesraad en het hoofd van de nationale corruptiebestrijdingsorganisatie.