www.sp.nl/werk

Thijs Coppus
Bart van Kent
SP.nl/werk
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Karabulut: ‘Stop invoering gezinsbijstand in alle gemeenten’

28-04-2012 • SP-Kamerlid Sadet Karabulut heeft de Tweede Kamer en demissionair staatssecretaris van Sociale Zaken De Krom verzocht om per direct te stoppen met de invoering van de gezinsbijstand. Gisteren werd bekend dat de vier grote gemeenten in overleg met het ministerie onmiddellijk zijn gestopt met de uitvoering van de gezinstoets.'

Karabulut is blij dat de vier grote gemeenten nu stoppen met deze maatregel maar wil meer: ‘Deze oneerlijke maatregel moet in alle Nederlandse gemeenten per direct stoppen. Zodat alle gezinnen bij elkaar kunnen blijven en mantelzorgers voor mensen kunnen blijven zorgen.'

Volgens Karabulut is het ongewenst dat de maatregel in de ene gemeente wel geschrapt wordt maar in de andere niet. 'Willekeur en ongelijke behandeling moeten worden voorkomen’. Karabulut heeft de Tweede Kamer en de staatssecretaris gevraagd om zo snel als mogelijk duidelijk te geven.

De SP was en blijft tegenstander van de gezinsbijstand. Door de gezinstoets worden nu gezinnen uit elkaar getrokken, mantelzorgers en ouderen financieel gestraft en hele gezinnen de armoede in gedreven.