www.sp.nl/werk

Bart van Kent
Thijs Coppus
SP.nl/werk
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Snijd niet in uitkering bij ziekte voor uitzendkracht

20-04-2012 • In plaats van de sociale zekerheid voor uitzendkrachten te versterken stelt minister Kamp van Sociale Zaken voor om uitzendkrachten veel korter recht te geven op een ziektewetuitkering. SP-Kamerlid Paul Ulenbelt: 'Ieder mens, ook een uitzendkracht, wil beter worden als hij ziek is, daar hebben zij de gemene prikkels van Kamp niet voor nodig. Mensen moeten vanuit de ziektewet aan het werk worden geholpen in plaats van van hun inkomen beroofd te worden.'

Paul UlenbeltHet voorstel van minister Kamp breekt de ziektewet voor uitzendkrachten bijna volledig af. Er zal als het aan Kamp ligt straks op basis van het aantal gewerkte jaren recht zijn op een ziektewet uitkering. Dit recht is op dit moment maximaal twee jaar. 'Het zou beter zijn als minister Kamp de werkgevers laat betalen als een uitzendkracht ziek is. Het is schandalig dat minister Kamp is gezwicht voor de lobby van de uitzendbureaus en de rekening volledig bij de uitzendkrachten neerlegt', aldus Ulenbelt.