www.sp.nl/werk

Thijs Coppus
Bart van Kent
SP.nl/werk
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Karabulut: 'Schoonmaakacties kun je niet negeren'

05-01-2012 • 2500 schoonmakers hebben donderdag het werk neergelegd om te staken in Amsterdam. In een bijeenkomst, georganiseerd door de FNV, eisten de stakers betere arbeidsomstandigheden en meer respect.

Schoonmaakactie

Vanuit de Amstelborgh in Amsterdam trok de stoet schoonmakers naar het hoofdkantoor van Philips. Bij Philips wordt regelmatig bezuinigd op de schoonmaak en daarom mocht de elektronicagigant de duizenden stakers op de stoep verwachten.

Schoonmaakactie

De schoonmakers brachten naast de gebruikelijke spandoeken en protestborden ook een busje met geluidsinstallatie mee. Tijdens de actie werden manshoge ballonnen opgeblazen. Een woordvoerder van Philips werd uitgedaagd ‘de zeepbel door te prikken’. Aan het verzoek van de schoonmakers dat de bobo’s hun bonus inleveren en verdelen onder de schoonmakers werd geen gehoor gegeven.

Schoonmaakactie

Als uitsmijter werd een schuimkanon geïnstalleerd, met als doelwit de hoofdingang van het Philipsgebouw.
SP-Kamerlid Sadet Karabulut was ook aanwezig bij de staking. ‘Het was een fantastische opkomst. Schoonmakers hebben doodnormale eisen. Steeds meer moeten doen in minder tijd, dat werkt gewoon niet. Werkgevers en opdrachtgevers moeten over de brug komen. Dit kunnen ze onmogelijk negeren.’