www.sp.nl/wereld

Jip van Dort
SP.nl/wereld

/wereld :: Nieuws

Van Dijk: investeer geld bedrijvenfonds in onderwijs

27-11-2013 Investeer het geld van het bedrijvenfonds in onderwijs in ontwikkelingslanden. Dat voorstel doet SP Kamerlid Jasper van Dijk woensdag bij het debat over de begroting Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Van Dijk: ‘Het bedrijvenfonds van Ploumen is een mislukt prestigeproject. Er zijn grote twijfels over het nut ervan; het geld dreigt op de plank te blijven liggen. Daarom stel ik voor om dit geld aan onderwijs te besteden, omdat dit aantoonbaar bijdraagt aan vooruitgang in arme landen.’

Hulp voor Filipijnen van Nederlandse rederijen

Filipijnen.

Nederlandse missie in Mali vol risico’s

19-10-2013 Een Nederlandse militaire missie in Mali bevat grote risico’s. Volgens een artikel in de Volkskrant gaat het om een missie 'in het hoogste geweldsspectrum, met commando’s achter de vijandelijke linies en gevechtshelikopters.' SP-Kamerlid Jasper van Dijk velt een definitief oordeel als er over twee weken een besluit ligt, maar hij is zeer kritisch over ondoordachte deelname aan een missie, louter vanwege het herstellen van 'reputatieschade'.

Reisverslag werkbezoek Ethiopië en Tanzania door Jasper van Dijk

29-08-2013 Van 17 tot en met 25 augustus gingen Kamerleden van de parlementaire commissie buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking naar Tanzania en Ethiopië. Centraal stond de vraag of het goed is dat de regering meer nadruk legt op handel dan op ontwikkelingssamenwerking. Een lijn die is ingezet door het vorige kabinet en nu wordt voortgezet door minister Ploumen. Dit beleid gaat gepaard met forse bezuinigingen op ontwikkelingssamenwerking: vanaf 2010 is de begroting met twee miljard euro verlaagd, van circa vijf naar drie miljard euro.

Van Dijk: stop geld bedrijvenfonds in armoedebestrijding

23-05-2013 Het budget van 750 miljoen euro voor het zogenaamde bedrijvenfonds moet ingezet worden voor armoedebestrijding. Dat stelt SP-Kamerlid Jasper van Dijk donderdag voor in het debat over de nota van minister Ploumen. Van Dijk: ‘Er wordt snoeihard 1 miljard bezuinigd op ontwikkelingshulp en tegelijk gaat er 750 miljoen naar een fonds voor exportsubsidie aan Nederlandse bedrijven. Laten we dit geld gebruiken om de schade te beperken.’

Van Dijk: 'Ploumen stoot brood uit monden allerarmsten'

05-04-2013 De SP is verontwaardigd over de nieuwe Kabinetsvisie op Ontwikkelingshulp. In plaats van Hulp en Eerlijke handel, ligt de nadruk op Export en Staatssteun aan Nederlandse bedrijven. Bovendien wordt snoeihard 1 miljard bezuinigd. SP-Kamerlid Jasper van Dijk: ‘Ploumen stoot brood uit de monden van de allerarmsten en stopt het in de zakken van Nederlandse bedrijven.’

Roemer overhandigt ingezamelde kinderschoenen aan Mensen in Nood

25-01-2013 SP-leider Emile Roemer heeft vrijdagmiddag zesduizend kinderschoenen aan de kledingactie voor Mensen in Nood geschonken. De schoenen werden eind vorig jaar ingezameld om aandacht te vragen voor 350.000 kinderen die in Nederland in armoede opgroeien. De actie 'Kinderen van de Rekening' verzocht minister Asscher van Sociale Zaken om werk te maken van armoedebestrijding.

Van Dijk hekelt korting van 1 miljard op ontwikkelingshulp

20-12-2012 SP-Kamerlid Jasper van Dijk heeft zijn zorgen geuit over de bezuinigingen op ontwikkelingshulp. Met de plannen van VVD en PvdA wordt de internationale norm van 0,7% van het nationaal inkomen voor ontwikkelingshulp niet meer gehaald.

Senaat wil terug naar 0,7% ontwikkelingshulp

11-12-2012 Met alleen VVD en PVV tegen, heeft de Eerste Kamer ingestemd met een SP-motie die vraagt om terugkeer naar de internationale norm voor ontwikkelingshulp. Vorige week had premier Rutte aanname van de motie ontraden. Zonder succes dus.

Regering onderneemt actie tegen Oegandese kindergevangenis na oproep SP

26-10-2012 Op aandringen van SP-Kamerlid Jasper van Dijk heeft staatssecretaris Knapen van Ontwikkelingssamenwerking toegezegd in actie te komen voor straatkinderen die in Oeganda in de gevangenis zitten.

/wereld :: column

/wereld :: video's