www.sp.nl/wereld

SP.nl/wereld

/wereld :: Nieuws

Gesthuizen: Kledingfabrieken in Bangladesh moeten snel veiliger worden

30-01-2014 SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen heeft minister Ploumen om opheldering gevraagd over de teleurstellende resultaten rond de afspraken die gemaakt zijn om het werk in kledingfabrieken in Bangladesh veiliger te maken. Zo beloofde de Bengaalse overheid, na diverse instortingen van fabrieken, dat er snel extra arbeidsinspecteurs zouden worden aangesteld. Gesthuizen: ‘Ik vind het heel erg te horen dat er tot op de dag van vandaag geen enkele extra inspecteur is aangesteld. Veel werknemers in de fabrieken werken onder erbarmelijke omstandigheden. Daar moet snel inspectie plaatsvinden, zodat deze mistanden kunnen worden aangepakt.’

Gesthuizen steunt actie Fashion Rebels bij Mexx Den Haag

20-12-2013 SP-Tweede Kamerlid Sharon Gesthuizen zal vrijdag 20 december helpen om de ‘vuile was’ van kledingmerk Mexx buiten hangen. Met de actie van de Fashion Rebels wordt de winkelketen op haar verantwoordelijkheid gewezen om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Gesthuizen: ‘Het is belachelijk dat er in Nederland nog altijd producten worden verkocht die geproduceerd zijn door mensen die worden uitgebuit. Ik vind dat bedrijven hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Doen zij dit niet, dan kunnen zij een actie van de Fashion Rebels verwachten.’

Dennis de Jong op manifestatie voor eerlijke handel Dennis de Jong op manifestatie voor eerlijke handel

De Jong eist einde aan de achterkamertjespolitiek rondom het vrijhandelsverdrag EU-VS

27-11-2013 SP-Europarlementariër Dennis de Jong roept vandaag op tot een hoorzitting in het Europees Parlement over het voorgenomen EU vrijhandelsverdrag met de VS. Voor deze hoorzitting moeten uitdrukkelijk ook nationale parlementariërs worden uitgenodigd die vergelijkbare hoorzittingen willen organiseren in de lidstaten. De Jong doet zijn oproep tijdens een protestmars van activisten uit heel Europa die onder de naam Alternative Trade Mandate twee dagen in Brussel zijn. De Jong: ‘Geen burger in Europa heeft door hoe verstrekkend de consequenties van het beoogde akkoord met de VS zijn. Mensen worden bewust onwetend gehouden. Dit is volstrekt ondemocratisch. Tijdens speciale hoorzittingen moeten we de Europese Commissie en de Raad van Ministers zwaar onder druk zetten om in ieder geval de hoofdlijnen van het onderhandelingsmandaat openbaar te maken.’

Reisverslag werkbezoek Ethiopië en Tanzania door Jasper van Dijk

29-08-2013 Van 17 tot en met 25 augustus gingen Kamerleden van de parlementaire commissie buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking naar Tanzania en Ethiopië. Centraal stond de vraag of het goed is dat de regering meer nadruk legt op handel dan op ontwikkelingssamenwerking. Een lijn die is ingezet door het vorige kabinet en nu wordt voortgezet door minister Ploumen. Dit beleid gaat gepaard met forse bezuinigingen op ontwikkelingssamenwerking: vanaf 2010 is de begroting met twee miljard euro verlaagd, van circa vijf naar drie miljard euro.

Vrijhandelsverdrag EU-VS race naar het afvalputje

12-07-2013 Deze week zijn de onderhandelingen tussen de EU en de VS begonnen over een vrijhandelsverdrag. De SP is tegen het voorgenomen verdrag. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ‘Het woord ´vrijhandelsverdrag´ is heel misleidend. Het gaat namelijk niet om traditionele verlaging van tarieven, want die zijn al relatief laag. Met dit verdrag wil men een grote interne markt creëren, net als nu al binnen de Europese Unie bestaat. Zonder effectieve garanties op het gebied van sociale rechten, milieu en voedselveiligheid, zal er een race naar het afvalputje ontstaan.’

Eindelijk onderzoek naar omvang belastingontwijking

02-07-2013 Het voorstel van Jasper van Dijk en GroenLinks-fractievoorzitter Bram van Ojik om onderzoek te doen naar de omvang van belastingontwijking in Nederland kreeg dinsdag steun van een meerderheid van de Tweede Kamer. Van Dijk: ‘Goed dat de Rekenkamer dit gaat onderzoeken. Er wordt met allerlei bedragen geschermd, maar nu wordt eindelijk onafhankelijk onderzoek gedaan naar Nederland Belastingparadijs.’

Wijffels, Lubbers, Voorhoeve, Timmermans Vier prominente (oud-)politici: Wijffels, Lubbers, Voorhoeve en Timmermans

Symposium Marijnissen: "Angelsaksisch model niet nodig voor economisch succes”

24-06-2010 “Uiteraard vindt iedereen dat mondiale problemen de hoogst urgentie hebben, maar hoe kan het dan dat die problemen nog steeds niet opgelost zijn? Wereldwijd het armoedeprobleem oplossen kost 50 miljard, terwijl we jaarlijks 1500 miljard uitgeven aan wapentuig.” Jan Marijnissen maakte het zijn gasten niet makkelijk en weigerde tijdens zijn symposium genoegen te nemen met de standaard-antwoorden. De Tweede Kamerfractie van de SP organiseerde het symposium als dank voor het werk van Jan Marijnissen als Kamerlid en fractievoorzitter in de Tweede Kamer.

Kamer steunt SP: inter­nationale arbeidsrechten versterkt

13-04-2010 Bedrijven die met steun van de overheid in het buitenland willen ondernemen, moeten voortaan aantonen dat zij zich houden aan het internationale arbeidsrecht. Ook moeten zij laten zien hoe ze schendingen op bijvoorbeeld milieugebied of mensenrechten in landen ver weg voorkomen. De Tweede Kamer heeft vandaag twee voorstellen van SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen gesteund waarin dat wordt geregeld.

'Het associatieakkoord als vierkante cirkel'

22-04-2009 CLAT Nederland brengt in samenwerking met het tijdschrift La Chispa een special uit met achtergrondinformatie over de inhoud van het associatieakkoord dat de Europese Unie wil afsluiten met Midden-Amerika. SP-Kamerlid Ewout Irrgang werkt met een artikel mee aan deze special.

Bolivia / Foto: Flickr - RaeA

Irrgang wil einde aan agressieve EU-handelsagenda

14-11-2008 De SP wil dat onmiddellijk een einde wordt gemaakt aan de agressieve handelsagenda van de EU. Woordvoerder Ewout Irrgang heeft staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken en minister Koenders van Ontwikkelingssamenwerking daartoe vandaag opgeroepen. Irrgang: “In het geval van de oude koloniën van de EU in Afrika, de Caraïben en de Pacific zagen we al dat de EU door middel van extreme (voorlopige) vrijhandelsakkoorden de ontwikkeling van deze regio’s compleet aan het ondermijnen is. Hetzelfde dreigt nu te gebeuren in de Zuid-Amerikaanse Andes.”

/wereld :: column

/wereld :: video's