www.sp.nl/wereld

Sara Murawski
Jip van Dort

/wereld :: agenda

• Woensdag 16 april Landgraaf - 19:00 - 22:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Dick Schaap neemt deel aan een verkiezingsdebat in de bibliotheek in Landgraaf.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 13.00 uur, Harry van Bommel spreekt bij de herdenking van de Armeense genocide. Locatie: Het Plein.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 16.00 uur, Harry van Bommel spreekt bij Newroz, het Koerdisch Nieuwjaar, in het stadhuis in Den Haag.
SP.nl/wereld

/wereld :: Nieuws

Kox op eerste Wereldforum over Democratie: Leg financiële markten nu aan banden

08-10-2012 'Democratie opbouwen kost veel tijd maar toch moeten we haar overal ter wereld wortel doen schieten. Dat vereist vrijheid én gelijkheid. Een moeder in Zuid-Soedan moet dezelfde kans krijgen haar kinderen te laten opgroeien dan een moeder in Zweden. Overal moeten we van instabiliteit naar stabiliteit en van autoritaire regimes naar democratische structuren.' Met die woorden opende vandaag in Straatsburg secretaris-generaal van de Verenigde Naties Ban-Ki-Moon het eerste Wereldforum over democratie.

Van Bommel wil nederzettingenbeleid Israël op VN-agenda

10-07-2012 SP-Kamerlid Harry van Bommel wil dat de minister van Buitenlandse Zaken met spoed en ondubbelzinnig bij Israël aandringt op het verwerpen van het gisteren gepubliceerde nederzettingenrapport. Dit rapport is geschreven in opdracht van de Israëlische regering. Van Bommel: ‘De conclusies van het rapport gaan onmiskenbaar in tegen het internationaal recht en staan lijnrecht tegenover een eerlijke oplossing van het conflict tussen Israël en de Palestijnen. Als deze conclusies niet in de prullenmand verdwijnen, is het einde zoek.’

Wijffels, Lubbers, Voorhoeve, Timmermans Vier prominente (oud-)politici: Wijffels, Lubbers, Voorhoeve en Timmermans

Symposium Marijnissen: "Angelsaksisch model niet nodig voor economisch succes”

24-06-2010 “Uiteraard vindt iedereen dat mondiale problemen de hoogst urgentie hebben, maar hoe kan het dan dat die problemen nog steeds niet opgelost zijn? Wereldwijd het armoedeprobleem oplossen kost 50 miljard, terwijl we jaarlijks 1500 miljard uitgeven aan wapentuig.” Jan Marijnissen maakte het zijn gasten niet makkelijk en weigerde tijdens zijn symposium genoegen te nemen met de standaard-antwoorden. De Tweede Kamerfractie van de SP organiseerde het symposium als dank voor het werk van Jan Marijnissen als Kamerlid en fractievoorzitter in de Tweede Kamer.

Noodhospitaal open voor slachtoffers aardbeving Haïti

03-02-2010 Op verzoek van SP-Kamerlid Remi Poppe zal Staatssecretaris De Vries (Defensie) het Calamiteitenhospitaal in Utrecht en het Militair Revalidatiecentrum in Doorn ter beschikking stellen aan de Verenigde Naties. Beide instellingen kunnen helpen bij de medische behandeling van de slachtoffers van de aardbeving op Haïti. Poppe: “Er is in Haïti een groot probleem met medische zorg. Nederland moet helpen om deze problemen te verlichten, in ieder geval voor de meest urgente gevallen.”

‘Scheld schulden Haïti kwijt’

18-01-2010 SP-Kamerlid Ewout Irrgang wil dat minister Koenders zich hard maakt voor het kwijtschelden van de schulden van Haïti bij het IMF en de Wereldbank. Irrgang: “Op Haïti heeft een verschrikkelijke ramp van ongekende omvang plaats gevonden. De allergrootste prioriteit moet nu zijn het redden van zoveel mogelijk levens door het verstekken van voldoende hulp. De gigantische problemen die daarbij ondervonden worden maken dat alleen al een enorme opgave. Maar de wederopbouw van het land die daarna moet volgen, zal minstens zo moeilijk worden.”

Kant: ‘Medeplichtig aan een illegale oorlog op leugenachtige gronden’

12-01-2010 “Het onderzoek van de Commissie Davids toont aan dat de Nederlandse regering bewust heeft aangestuurd op steun aan een illegale inval in Irak. Niet de VN-resoluties of de dreiging van massavernietigingswapens, maar blinde volgzaamheid aan Amerika gaf de doorslag bij het Nederlandse beleid.” Dit zegt SP-fractievoorzitter Agnes Kant.

Uruzgan

'Laat Kamerleden toe bij Afghanistan-conferentie'

18-03-2009 Leden van de defensiecommissie van de Tweede Kamer moeten als waarnemer aanwezig kunnen zijn bij de internationale Afghanistan-conferentie. Dat stelt SP-Kamerlid Harry van Bommel. Nederland is op 31 maart gastland van die conferentie in Den Haag.

'Verhagen moet wel naar antiracismetop van VN'

06-03-2009 Volgens SP-Kamerlid Harry van Bommel moet minister Verhagen niet dreigen met een boycot van de antiracismetop van de VN. Verhagen heeft deze week in Genève gedreigd met die boycot als de slotverklaring niet drastisch wordt aangepast. Volgens de minister lijkt het de bedoeling “Israël te brandmerken en het Westen te veroordelen wegens slavernij en het koloniale verleden.” Volgens de SP staan er in de tekst die door een VN-werkgroep wordt voorbereid vooral formuleringen die aansluiten bij eerdere uitspraken van de VN.

ANP Photo Vluchtelingen in Gaza worden begeleid door het Rode Kruis

Agressie beide kanten veroordelen, alleen duurzaam bestand via onderhandelingen

09-01-2009 Vandaag debatteerde de Kamer eindelijk met minister Verhagen (Buitenlandse Zaken) over de crisissituatie in de Gazastrook. Namens de SP pleitte Harry van Bommel voor een evenwichtiger Nederlandse houding: zowel de raketbeschietingen van Hamas als het buitenproportionele offensief van Israël moeten worden veroordeeld. En vervolgens moet de diplomatie versterkt worden, een duurzaam bestand kan immers alleen via onderhandelingstafel worden bereikt.

Extra voedselhulp voor Hoorn van Afrika na verzoek SP

31-07-2008 SP-Kamerlid Ewout Irrgang is blij met de toezegging van minister Koenders (Ontwikkelingssamenwerking) om negen miljoen euro extra voor Somalië, Ethiopië en Eritrea uit te trekken. De SP’er verzocht de minister daar vorige week om in verband met de dreigende hongersnood.

/wereld :: column

/wereld :: video's