www.sp.nl/wereld

SP.nl/wereld

/wereld :: Nieuws

Tiny Kox reageert met ontzetting op overlijden PvdA-senator Willem Witteveen

18-07-2014 Onder de slachtoffers van ramp die vlucht MH17 trof is PvdA-senator Willem Witteveen. Tiny Kox - voorzitter van de SP-fractie in de senaat - reageert geschokt: 'Met ontzetting gehoord dat mijn collega Willem Witteveen onder de slachtoffers van de vliegtuigcrash boven Oekraïne is. Dood waarschijnlijk door een burgeroorlog die nooit had mogen beginnen en die zeker nu onmiddellijk moet stoppen. Dat is een grote verantwoordelijkheid voor alle betrokkenen. Willem was altijd een wijze en aangename collega in de Senaat met wie we steeds goed konden opschieten. Het is een groot verlies voor degenen die hem na staan en voor de Eerste Kamer en PvdA-fractie.'

EU moet wapenstilstand en terugtrekking uit Gaza eisen

18-07-2014 Gisteravond is Israël een grootschalig grondoffensief in de Gazastrook begonnen. Duizenden militairen staken halverwege de avond de grens met Gaza over. Bij het grondoffensief zijn infanterie- en tankeenheden betrokken. Volgens SP-Kamerlid Harry van Bommel is sprake van een ernstige escalatie van het conflict die de internationale gemeenschap niet mag negeren. 'De EU is een belangrijke partner van zowel Israël als de Palestijnen. Vanuit die betrokkenheid moet de EU een onmiddellijk staakt-het-vuren eisen en terugtrekking van Israël uit Gaza.'

Van Bommel: meer druk op Israel en Palestijnen om tot staakt-het-vuren te komen

10-07-2014 SP-Kamerlid Harry van Bommel plaatst grote vraagtekens bij de militaire reactie van Israël op de dood van 3 Israëlische tieners en de raketaanvallen uit Gaza. Van Bommel veroordeelt de Palestijnse aanvallen maar vraagt zich af of de Israëlische reactie wel proportioneel is. Van Bommel maakt zich verder zorgen over de door Israël aangekondigde inval in de Gazastrook. Hij heeft minister Timmermans schriftelijk gevraagd om via de EU meer druk op beide partijen uit te oefenen om tot een onmiddellijk staakt-het-vuren te komen.

Tiny Kox in Moskou: Rusland hoort in Raad van Europa thuis

27-05-2014 'Rusland noch de rest van de Raad van Europa hebben baat bij een toenemende confrontatie. Als Europese landen en hun parlementen niet met elkaar praten, zijn wantrouwen en escalatie het gevolg. Door Oekraïne is de situatie in Europa al gevaarlijk genoeg. Ik hoop op wederzijdse wijsheid om tot herstel van de samenwerking te komen. Rusland hoort in de Raad van Europa thuis.'

Senator Kox tegen Azerbeidzjan: Verbeter mensenrechten nu!

25-05-2014 'Nu Azerbeidzjan komend halfjaar voorzitter is van de Raad van Europa, moet het echt voorrang geven aan een substantiële verbetering van de mensenrechten in eigen land.' Dat zegt SP-senator Tiny Kox deze week in Bakoe, de hoofdstad van het olierijke maar mensenrechten-arme land aan de Kaspische Zee, dat sinds 2000 lid is van de oudste en grootste mensenrechtenorganisatie van Europa maar mensenrechtenactivisten nog steeds dwarszit, arresteert en opsluit

Monument Halabja

Monument voor slachtoffers Halabja onthuld

29-04-2014 Dinsdagmiddag is in Den Haag het monument onthuld ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de gifgasaanval op Halabja, 26 jaar geleden. Het monument is het resultaat van een Haags burgerinitiatief dat actief door de SP werd gesteund.

Van Bommel: Nederland moet zich uitspreken tegen drones

22-04-2014 SP-Kamerlid Harry Van Bommel vindt dat minister Timmermans van Buitenlandse Zaken zich volgende week in de Verenigde Staten moet uitspreken tegen het Amerikaanse drone beleid. Van Bommel: ‘De afgelopen jaren hebben mensenrechten- en andere organisaties het ene na het andere rapport gepubliceerd waaruit blijkt dat Amerikaanse drone aanvallen geregeld het internationaal recht hebben geschonden. Het zou bijzonder merkwaardig zijn als de minister volgende week in de Verenigde Staten op bezoek is en niets over deze kwestie zegt.’

Van Bommel wil onderzoek naar Turkse betrokkenheid bij oorlog in Syrië

15-04-2014 SP-Kamerlid Van Bommel vindt dat er een onafhankelijk, internationaal onderzoek moet komen naar de mogelijke Turkse betrokkenheid bij de oorlog in Syrië. Van Bommel: ‘Er zijn al veel berichten naar buiten gekomen over de rol die Turkije speelt in de oorlog in buurland Syrië. Het is hoog tijd dat de onderste steen nu eindelijk boven komt zodat de omvang en de aard van deze steun duidelijk wordt. Morgen zal ik minister Timmermans vragen internationaal onderzoek te bepleiten.’

Raad van Europa moet illegale inlijving Krim ondubbelzinnig veroordelen

10-04-2014 De inlijving van de Krim door Rusland is een klare schending van het internationale recht. Dat zei SP’er Tiny Kox vandaag namens de linkse fractie in de Raad van Europa. ‘Zolang Rusland niet terugkeert op haar schreden, isoleert het land zich van de rest van de internationale gemeenschap. Het is de taak van de parlementaire assemblee om deze illegale annexatie ondubbelzinnig te veroordelen teneinde te doen wat we moeten doen: de regels van de rechtsstaat en de rechten van al onze burgers beschermen.’

Oekraïne: koude oorlog of helpende hand?

10-04-2014 ‘Nog steeds kan de Raad van Europa een deel van de oplossing zijn als het gaat om de chaos en spanningen in Oekraïne te verminderen. Maar als we niet oppassen, worden ook wij straks een deel van het probleem. De buitenlandse bemoeienissen van Rusland, Amerika, de NAVO en de EU hebben de situatie in Oekraïne alleen maar verergerd. Laat de Raad van Europa zich daarom niet overgeven aan koude oorlogstaal maar zich focussen op het effectief helpen bij eerlijke verkiezingen van een nieuwe president en een nieuw parlement, het opbouwen van democratische instituties en een onafhankelijke rechtspraak en het streven naar eerlijkere sociale verhoudingen', aldus SP-senator Tiny Kox woensdag in Straatsburg, waar de parlementaire assemblee van de Raad van Europa zich in welhaast koude oorlogssfeer boog over de recente gebeurtenissen in Oekraïne.

/wereld :: column

/wereld :: video's