www.sp.nl/wereld

Sara Murawski
Jip van Dort

/wereld :: agenda

• Vrijdag 25 april Amsterdam - 20:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement, Niels Jongerius is te gast bij politiek café opSPraak. Locatie: SBOW, Eerste Helmersstraat 106, Amsterdam West.
  • Maandag 28 april Amsterdam - 18:00 - 20:00 uur, Eric Smaling is te gast op een symposium georganiseerd door studenten van het vak The Crisis of Europe van de Universiteit van Amsterdam, Valckenierstraat 65-67, REC J/K, zaal B.25.
  • Zondag 11 mei Enschede - 16:00 - 18:00 uur, Harry van Bommel neemt deel aan een paneldiscussie over Syrië georganiseerd door de Stichting Samenwerkende Democratische Organisaties. Locatie: Hoog en Droog 25, Enschede.
  • Woensdag 14 mei Den Haag - 15:30 - 16:45 uur Harry van Bommel spreekt bij het seminar ‘a just future for all in Iran?’ in De Gevangenenpoort, Buitenhof 33
SP.nl/wereld
Een Libisch gevechtsvliegtuig is geland op Malta. De piloten wilden niet het vuur openen op hun eigen bevolking, aldus de krant Times of Malta | Foto: AFP/ Ben Borg Cardona
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

EU moet druk uitoefenen om einde te maken aan het geweld Libië

21-02-2011 • SP-Fractievoorzitter Emile Roemer heeft met afschuw gereageerd op berichten dat Libische strijdkrachten het vuur hebben geopend op demonstrerende Libische burgers: 'Dit is een verschrikkelijke misdaad tegen de eigen bevolking die niet onbeantwoord kan blijven,' aldus Roemer. 'Het bombarderen en beschieten van eigen volk met zware middelen, waaronder de luchtmacht, is een oorlogsmisdaad. Premier Rutte moet in zich Europa en de wereld sterk maken om direct sancties te treffen tegen het regime van Khadaffi.'

Diverse internationale media meldden dat scherpe munitie in Tripoli is gebruikt, met honderden doden tot gevolg. Een ooggetuige stelde dat alle wijken van Tripoli worden gebombardeerd. Getuigenissen spreken ook van beschietingen uit helikopters en vanuit landcruisers. Twee piloten van luchtmacht weken uit naar Malta omdat zij weigerden demonstranten in Bengazi te beschieten. Dat moest gebeuren vanaf hoogte van 500 meter. Op tv zijn hulzen van gebruikte zware munitie te zien.

De SP wil dat de EU onmiddellijk druk gaat uitoefenen om een einde maken aan het geweld. Emile Roemer: 'De EU moet zich onverwijld achter de Libische bevolking scharen. De besprekingen van de onderhandelingen tussen de Europese Unie en Libië over een samenwerkingsovereenkomst moeten direct worden opgeschort. Als het geweld niet direct stopt dan moeten we de olie en gasimport uit Libië stoppen.'

/wereld :: column

/wereld :: video's