www.sp.nl/wereld

Sara Murawski
Jip van Dort

/wereld :: agenda

• Dinsdag 22 april Den Haag - 13.00 uur, Harry van Bommel spreekt bij de herdenking van de Armeense genocide. Locatie: Het Plein.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 16.00 uur, Harry van Bommel spreekt bij Newroz, het Koerdisch Nieuwjaar, in het stadhuis in Den Haag.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 19:00 uur, Harry van Bommel spreekt bij een manifestatie waarin meer aandacht wordt gevraagd voor het leed van religieuze minderheden in Syrië. Locatie: Het Plein.
SP.nl/wereld
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

'Pak megasalarissen ontwikkelingshulp aan'

18-05-2010 • De salarissen van de top van de zwaar gesubsidieerde ontwikkelingsorganisatie SNV zijn tot onverantwoorde hoogte gestegen. Dat stelt SP-Kamerlid Ewout Irrgang in reactie op het gegeven dat directeur Dirk Elsen er de afgelopen drie jaar in totaal 30.000 euro bij kreeg. Zijn salaris kwam in 2009 uit op 182.464 euro. “Schaamteloos, ontwikkelingshulp moet de armste mensen van de wereld bereiken, niet aan strijkstokken blijven hangen.”

Ewout IrrgangHet vorstelijke inkomen, inclusief pensioenbijdrage, wordt betaald uit de ongeveer 90 miljoen euro belastinggeld die Ontwikkelingssamenwerking jaarlijks overmaakt aan SNV. Elsens rechterhand Annemiek Jenniskens ontving vorig jaar minstens 156.000 euro, zo melden bronnen aan de Telegraaf. De SP eist opheldering. SNV is een voormalige uitvoeringsinstantie van Buitenlandse Zaken en werd in 2003 verzelfstandigd.

Oud-FNV-voorzitter Lodewijk de Waal is voorzitter van de raad van toezicht van SNV en stemt elk jaar in met de salarisverhogingen. “Het salaris is te rechtvaardigen,” zegt de oud-vakbondsman. “Het is een complex instituut met veel werknemers.”

De SP vindt dat minister Verhagen SNV te slap aanpakt. “Hij zou nu druk op SNV moeten uitoefenen om de salarissen te verlagen. Anders moeten ze na 2015 geen subsidie meer krijgen,” stelt Irrgang.

/wereld :: column

/wereld :: video's