www.sp.nl/wereld

Sara Murawski
Jip van Dort

/wereld :: agenda

• Vrijdag 25 april Amsterdam - 20:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement, Niels Jongerius is te gast bij politiek café opSPraak. Locatie: SBOW, Eerste Helmersstraat 106, Amsterdam West.
  • Maandag 28 april Amsterdam - 18:00 - 20:00 uur, Eric Smaling is te gast op een symposium georganiseerd door studenten van het vak The Crisis of Europe van de Universiteit van Amsterdam, Valckenierstraat 65-67, REC J/K, zaal B.25.
  • Maandag 5 mei Amsterdam - Maandag 5 mei 2014 – Amsterdam Kandidaat voor het Europees Parlement Erik Wesselius neemt deel aan de Vrijheidsdialoog van European Alternatives in Amsterdam.
  • Zondag 11 mei Enschede - 16:00 - 18:00 uur, Harry van Bommel neemt deel aan een paneldiscussie over Syrië georganiseerd door de Stichting Samenwerkende Democratische Organisaties. Locatie: Hoog en Droog 25, Enschede.
SP.nl/wereld
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Kamer steunt SP: inter­nationale arbeidsrechten versterkt

13-04-2010 • Bedrijven die met steun van de overheid in het buitenland willen ondernemen, moeten voortaan aantonen dat zij zich houden aan het internationale arbeidsrecht. Ook moeten zij laten zien hoe ze schendingen op bijvoorbeeld milieugebied of mensenrechten in landen ver weg voorkomen. De Tweede Kamer heeft vandaag twee voorstellen van SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen gesteund waarin dat wordt geregeld.

Nederlandse ondernemingen die exporteren naar het buitenland, kunnen hun export laten verzekeren met overheidsgarantie. Dat kan belangrijk zijn als bedrijven handel drijven met landen die minder stabiel zijn. Gesthuizen: “Handel met het buitenland kan gunstige effecten hebben voor zowel het bedrijfsleven in Nederland als het land waarmee handel gedreven wordt. Daarom is het ook niet zo gek dat de overheid dat ondersteunt. Maar we vragen wel van bedrijven, en zeker van diegenen die dat met overheidssteun doen, zich eerlijk te gedragen.”

De voorstellen van Gesthuizen zorgen ervoor dat bedrijven die met steun van de overheid in het buitenland opereren geen gebruik maken van kinderarbeid en ook niet van gedwongen arbeid. Bedrijven wordt gevraagd zich in te zetten om discriminatie op de werkvloer tegen te gaan. Gesthuizen: "We vragen van deze bedrijven een plan te maken om de risico’s voor milieu en de mensenrechten te beperken. Dit is erg belangrijk, want nog steeds is in veel sectoren op grote schaal sprake van vervuiling en andere wantoestanden. Met deze voorstellen zorgen we ervoor dat de overheid alleen die bedrijven steunt die daadwerkelijk werk maken van de bestrijding van onrecht."

/wereld :: column

/wereld :: video's