www.sp.nl/wereld

Ben van Gils
Jip van Dort
SP.nl/wereld
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Van Bommel: Verhagen te slap over dreigende executie Iraniërs

13-10-2009 • SP-Kamerlid Harry van Bommel wil dat minister Verhagen (Buitenlandse Zaken) verdergaande actie onderneemt tegen de dreigende executie van drie Iraniërs die deze zomer demonstreerden tegen het regime van Iran. Verhagen wil er samen met zijn Europese collega’s op aandringen dat het vonnis wordt herzien, maar Van Bommel vindt deze reactie veel te slap.

Harry van BommelVan Bommel: ”Protest in Europees verband is niet genoeg. Nederland moet ook de eigen kanalen benutten. Er is sprake van een escalatie van de politieke onderdrukking in Iran en daar moet met zwaardere diplomatieke middelen op worden gereageerd. De minister moet de hoogste diplomaat van Iran in Den Haag ontbieden. Verder zou het goed zijn als de Nederlandse ambassade in Teheran als waarnemer aanwezig is bij de processen tegen de demonstranten. Nu is er nauwelijks onafhankelijke waarneming in Iran.”

Inmiddels is bekend geworden dat behalve drie doodvonnissen ook Mehdi Karroubi, één van de oppositieleiders, gedaagd zal worden. Karroubi stelt dat gevangen genomen demonstranten in de gevangenis zijn mishandeld, onder meer door middel van verkrachting. Van Bommel: “Om te voorkomen dat in Iran iedere oppositie wordt uitgeroeid, moet Nederland nu optreden.”

/wereld :: column

/wereld :: video's