www.sp.nl/wereld

Ben van Gils
Jip van Dort
SP.nl/wereld
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Duidelijke voorwaarden aan Nederlandse hulp Burundi

14-04-2009 • Er moeten duidelijke politieke voorwaarden gesteld worden aan de hulp die Nederland geeft aan Burundi. Dat vindt een meerderheid van de Tweede Kamer die dinsdag een gezamenlijk voorstel van de SP en het CDA daartoe ondersteunde. Woordvoerder Irrgang: “Uit onze contacten met de Burundese oppositie bleek dat ook zij vinden dat hun regering veel te makkelijk geld krijgt van Nederland terwijl de mensenrechten door de Burundese regering worden geschonden. Dat moet anders, en ik ben blij dat de Tweede Kamer dat met ons eens is.”

Ewout IrrgangHet Kamerlid maakt zich al ruime tijd grote zorgen over de zogenoemde begrotingssteun die Nederland geeft aan de Burundese regering. Irrgang vindt het onbegrijpelijk dat aan deze steun geen duidelijke politieke voorwaarden worden gesteld, omdat er nog veel mensenrechtenschendingen plaats vinden in dit Centraal-Afrikaanse land. Irrgang: “De Burundese oppositie begrijpt niet dat Nederland in belangrijke mate de Burundese politie en het leger financiert, terwijl nota bene de politie betrokken is bij de selectieve moordaanslagen op de burgerbevolking. Ze verzochten de SP-fractie dan ook om veeleisender te zijn bij het geven van hulp, met name op het gebied van mensenrechten."

/wereld :: column

/wereld :: video's