www.sp.nl/wereld

Sara Murawski
Jip van Dort

/wereld :: agenda

• Dinsdag 22 april Den Haag - 13.00 uur, Harry van Bommel spreekt bij de herdenking van de Armeense genocide. Locatie: Het Plein.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 16.00 uur, Harry van Bommel spreekt bij Newroz, het Koerdisch Nieuwjaar, in het stadhuis in Den Haag.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 19:00 uur, Harry van Bommel spreekt bij een manifestatie waarin meer aandacht wordt gevraagd voor het leed van religieuze minderheden in Syrië. Locatie: Het Plein.
SP.nl/wereld
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Koenders moet hulp aan Burundi herzien

28-11-2008 • SP-Kamerlid Ewout Irrgang heeft minister Koenders (Ontwikkelingssamenwerking) vrijdag verzocht de ontwikkelingshulp die Nederland geeft aan Burundi te herzien. Volgens Irrgang vinden er te veel mensenrechtenschendingen plaats om het land zonder voorwaarden miljoenen aan begrotingsteun te geven.

Nederland geeft de Burundese regering jaarlijks ruim tien miljoen euro aan ontwikkelingshulp. In veel ontwikkelingslanden waar het bestuur nog niet goed genoeg functioneert worden hieraan voorwaarden verbonden, bijvoorbeeld de eis dat het geld ten goede komt aan onderwijs of gezondheidszorg. De Nederlandse hulp aan Burundi wordt echter zonder voorwaarden gegeven via zogenaamde algemene begrotingsteun. Irrgang is daar verbaasd over: “In Burundi zijn de afgelopen maanden tientallen oppositieleden uit het parlement gelicht of gearresteerd en gevangengezet. Ook vindt er op grote schaal marteling van burgers plaats door de politie en is er fraude geconstateerd bij de commissie die belast is met de demobilisatie, ontwapening en reïntegratie van voormalige soldaten. Terwijl de hulp die Nederland geeft volgens Koenders juist gebruikt zou worden om een einde aan deze misstanden te maken.”

De SP is voorstander van ontwikkelingshulp, maar die moet volgens Irrgang in het geval van Burundi op een andere manier en onder voorwaarden worden verstrekt. “Het moet duidelijk zijn dat de hulp effectief is en niet gebruikt wordt voor mensenrechtenschendingen”.

/wereld :: column

/wereld :: video's