www.sp.nl/wereld

Sara Murawski
Jip van Dort

/wereld :: agenda

• Dinsdag 22 april Den Haag - 13.00 uur, Harry van Bommel spreekt bij de herdenking van de Armeense genocide. Locatie: Het Plein.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 16.00 uur, Harry van Bommel spreekt bij Newroz, het Koerdisch Nieuwjaar, in het stadhuis in Den Haag.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 19:00 uur, Harry van Bommel spreekt bij een manifestatie waarin meer aandacht wordt gevraagd voor het leed van religieuze minderheden in Syrië. Locatie: Het Plein.
SP.nl/wereld
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Van Bommel: Russische kritiek op Kosovo-beleid en raketschild is terecht

21-02-2008 • De harde kritiek van de Russische president Poetin over Kosovo en het Amerikaanse raketschild, is terecht. Dat stelde SP-Kamerlid Harry van Bommel in een lezing aan de Universiteit van Moskou voor een gehoor van studenten en docenten Nederlands. Van Bommel maakt deel uit van de Tweede Kamerdelegatie die deze week een bezoek brengt aan Rusland en naast Moskou ook naar de stad Perm gaat.

Niet alleen de studenten waren aangenaam verrast met het SP-standpunt over Kosovo; ook staatssecretaris Grushko van Buitenlandse Zaken toonde zich blij verbaasd. Van Bommel: “Vrijwel iedereen in Rusland denkt dat men in Europa eensgezind achter de eenzijdige onafhankelijkheid van Kosovo staat. Maar dat is dus niet zo: de SP is tegen het gevaarlijke beleid van de EU en de VS om Kosovo’s eenzijdige onafhankelijkheid te steunen, tegen de zin van de Servische regering. Het risico is reëel dat een serie van eenzijdige onafhankelijkheidsverklaringen van verschillende minderheidsgroepen in tal van landen wordt gestimuleerd. Bovendien wordt er nieuw geweld op de Balkan geriskeerd. De SP ziet veel meer in onderhandelingen om een tweezijdige overeenkomst te bereiken.”

De SP is bovendien tegen de Amerikaanse plannen om een radarstation en andere delen van het wereldwijd raketschild in Europese landen als Polen en Tsjechië te plaatsen. Ook in dat opzicht neemt de SP hetzelfde standpunt in als president Poetin, die het Westen heeft gewaarschuwd voor een nieuwe Koude Oorlog. Van Bommel deelt de visie van Poetin dat de VS met het raketschild streven naar volledige militaire dominantie. “Het raketschild heeft weinig te maken met verdediging tegen raketten van schurkenstaten als Iran en Syrië,” stelt Van Bommel. “We moeten niet gaan toewerken naar een nieuwe Koude Oorlog, dus schrap dat wapensysteem.”

In zijn lezing ging Van Bommel in op de geschiedenis van de Nederlands-Russische betrekkingen en het gebrek aan democratische rechten voor de burgers van het huidige Rusland. Tijdens het bezoek zijn verder ontmoetingen gepland met mensenrechtenactivisten, vertegenwoordigers van oppositiepartijen, regeringsleiders en de bekende dissident Gary Kasparov.

/wereld :: column

/wereld :: video's