Tiny Kox wil hulp Nederland voor strafklacht Palestina tegen Israël

De Palestijnse regering wil dat het Internationaal Strafhof in Den Haag onderzoekt of Israël oorlogsmisdaden heeft gepleegd in Gaza. Minister van Buitenlandse Zaken Al Malki van Palestina was vandaag in Nederland voor overleg daarover met het Strafhof. Ook sprak hij met minister Timmermans en een delegatie van Kamerleden.

SP-senator Tiny Kox was erbij en vindt dat het recht zijn loop moet hebben na alle gruwelijkheden in Gaza: ‘De Mensenrechtencommissaris van de Verenigde Naties vindt onderzoek nodig, verschillende mensenrechtenorganisaties zijn geschokt door de aard en omvang van het Israëlische militaire geweld en ook minister Timmermans vindt het oorlogsgeweld van Israël onaanvaardbaar. Ik hoop dat Palestina nu de kans krijgt om Israël daadwerkelijk voor het Internationaal Strafhof te dagen. Meer dan 1800 doden, voornamelijk burgers, en hun nabestaanden verdienen dat toch zeker.’

Aard en omvang van de militaire operatie van Israël in Gaza hebben in de hele wereld tot afgrijzen geleid. Ook in Nederland is met grote verontwaardiging gereageerd op het platbombarderen van huizen, scholen, ziekenhuizen en nutsvoorzieningen. De SP heeft minister Timmermans gevraagd daarom de Israëlische ambassadeur bij zich te ontbieden. Dat is tot dusver niet gebeurd. Kox: ‘Maar het moet wel gebeuren, vinden wij. Nederland heeft vandaag aan minister Al Malki omvangrijke noodhulp voor Gaza toegezegd. Dat is heel goed en hard nodig. Aan van alles en nog wat is dringende behoefte, zo vertelde de minister in gesprek met de Tweede Kamerleden Ten Broeke(VVD) en Omtzigt (CDA) en mijzelf op de Palestijnse ambassade. Hij hoopt dat Nederland Israël zal kunnen bewegen noodhulpsnel in Gaza binnen te laten brengen. De bevolking van Gaza helpen is prioriteit en kan op onze warme steun rekenen - maar de veroorzakers van de ellende mogen er dit keer niet mee weg komen. Dat heeft ook prioriteit.’

Minister Al Malki liet weten dat hij er niet gerust op is dat Israël zijn regering de kans zal geven om aan de coördinatie van hulp voor Gaza en de wederopbouw van het vernielde Palestijnse gebied te beginnen: ‘In de afgelopen tijd heeft Israël alles gedaan om de positie van de Palestijnse regering te ondermijnen. In wiens belang dat is, begrijpt niemand. Daarom is het ook belangrijk dat Nederland en de Europese Unie meer druk zetten op Israël. De EU is Israëls voornaamste handelspartner. En de Amerikanen hebben laten zien dat zij niet voor een oplossing kunnen zorgen. Hun bemoeienissen van het afgelopen jaar zijn op een fiasco uitgedraaid. Als Palestijnse regering zeggen we steeds dat de Europese Unie niet alleen moet betalen aan Palestina en Israël maar ook moet gaan meebepalen hoe we tot een rechtvaardige en duurzame oplossing komen, waarin twee staten naast elkaar kunnen bestaan.’

Senator Kox vindt dat Nederland Palestina ook moet steunen als het gaat om het lidmaatschap van het Internationaal Strafhof. Kox: ‘Nu Palestina door de Verenigde Naties als waarnemer-staat wordt erkend, kwalificeert het land zich volgens ons ook voor deelname aan het Strafhof. Dat lidmaatschap is nodig om Israël voor het Hof te kunnen dagen, teneinde uit te zoeken of er oorlogsmisdaden in Gaza zijn begaan.’