www.sp.nl/wereld

Sara Murawski
Jip van Dort

/wereld :: agenda

• Vrijdag 25 april Amsterdam - 20:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement, Niels Jongerius is te gast bij politiek café opSPraak. Locatie: SBOW, Eerste Helmersstraat 106, Amsterdam West.
  • Maandag 28 april Amsterdam - 18:00 - 20:00 uur, Eric Smaling is te gast op een symposium georganiseerd door studenten van het vak The Crisis of Europe van de Universiteit van Amsterdam, Valckenierstraat 65-67, REC J/K, zaal B.25.
  • Maandag 5 mei Amsterdam - Maandag 5 mei 2014 – Amsterdam Kandidaat voor het Europees Parlement Erik Wesselius neemt deel aan de Vrijheidsdialoog van European Alternatives in Amsterdam.
  • Zondag 11 mei Enschede - 16:00 - 18:00 uur, Harry van Bommel neemt deel aan een paneldiscussie over Syrië georganiseerd door de Stichting Samenwerkende Democratische Organisaties. Locatie: Hoog en Droog 25, Enschede.
SP.nl/wereld
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Van Bommel: Nederland moet stelling nemen tegen targeted killings

20-08-2012 • SP-Kamerlid Harry van Bommel wil dat Nederland duidelijk stelling neemt tegen het Amerikaanse beleid van targeted killings. Van Bommel: ‘De toename van gerichte aanslagen zonder enige vorm van proces op vermeende terroristen buiten erkende gewapende conflictgebieden is een zeer zorgwekkende ontwikkeling. De radiostilte die Nederland hierover hanteert baart evengoed zorgen. Het wordt hoog tijd dat Nederland duidelijk stelling neemt tegen dit verwerpelijke en contraproductieve beleid.’

Tijdens het presidentschap van Barack Obama zijn de targeted killings enorm toegenomen. In Pakistan, Jemen en Somalië vuren onbemande vliegtuigen, zogenaamde drones, om de haverklap raketten af. Duizenden zijn hierbij reeds omgekomen. Er zijn berichten dat de Verenigde Staten ook drone-aanvallen uitvoeren op groepen mensen waarvan men de identiteit niet kent. Verder zijn regelmatig reddingswerkers en begrafenisstoeten doelwit van targeted killings. Veel van de slachtoffers van deze aanslagen zijn burgers. Speciale VN-rapporteurs hebben herhaaldelijk gewezen op de illegaliteit van targeted killings.

Van Bommel: ‘Dit Amerikaanse beleid roept veel vragen op, vooral juridische. Hierom, en door de enorme toename van deze aanslagen, is het van groot belang dat Nederland hiertegen stelling neemt. Zolang er grote twijfels blijven bestaan over de rechtmatigheid van de drone-aanvallen, moet Nederland aandringen op een moratorium op dit beleid.’

/wereld :: column

/wereld :: video's