www.sp.nl/wereld

Ben van Gils
Jip van Dort
SP.nl/wereld
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Van Bommel wil opheldering over afzetting president Paraguay

25-06-2012 • SP-Kamerlid Harry van Bommel wil opheldering van de minister van Buitenlandse Zaken over de afzetting van president Lugo van Paraguay. Van Bommel: ‘President Lugo kwam op voor de armen in zijn land, maar werd door middel van een razendsnelle procedure vrijdagavond opeens afgezet. Hier zit overduidelijk een luchtje aan.’

Vrijwel meteen na zijn afzetting lieten de buurlanden van Paraguay hun afkeuring blijken. Verschillende landen hebben de afzetting inmiddels een staatsgreep genoemd. Argentinië, Brazilië, Venezuela, Chili, Uruguay en Colombia hebben bovendien hun ambassadeur uit Paraguay teruggehaald voor consultaties. Venezuela stopt zelfs met de levering van olie.

Van Bommel: ‘De recente geschiedenis van Latijns-Amerika laat duidelijk een ontwikkeling naar meer democratie zien. Het is van groot belang dat deze ontwikkeling wordt geconsolideerd. Er zijn sterke aanwijzingen dat de gebeurtenis in Paraguay in feite neerkomt op een parlementaire coup. Dat is zeer zorgwekkend. Daarom wil ik dat de minister bij de Paraguayaanse ambassadeur opheldering vraagt over het afzetten van de democratisch gekozen president Lugo.’

/wereld :: column

/wereld :: video's