www.sp.nl/wereld

Sara Murawski
Jip van Dort

/wereld :: agenda

• Vrijdag 25 april Amsterdam - 20:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement, Niels Jongerius is te gast bij politiek café opSPraak. Locatie: SBOW, Eerste Helmersstraat 106, Amsterdam West.
  • Maandag 28 april Amsterdam - 18:00 - 20:00 uur, Eric Smaling is te gast op een symposium georganiseerd door studenten van het vak The Crisis of Europe van de Universiteit van Amsterdam, Valckenierstraat 65-67, REC J/K, zaal B.25.
  • Maandag 5 mei Amsterdam - Maandag 5 mei 2014 – Amsterdam Kandidaat voor het Europees Parlement Erik Wesselius neemt deel aan de Vrijheidsdialoog van European Alternatives in Amsterdam.
  • Zondag 11 mei Enschede - 16:00 - 18:00 uur, Harry van Bommel neemt deel aan een paneldiscussie over Syrië georganiseerd door de Stichting Samenwerkende Democratische Organisaties. Locatie: Hoog en Droog 25, Enschede.
SP.nl/wereld
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Van Bommel met Amnesty naar Russische ambassade

14-06-2012 • SP-Kamerlid Harry van Bommel heeft vandaag samen met de directeur van Amnesty International de Russische ambassadeur een rapport aangeboden over het geweld in Syrië. Beiden drongen daarbij aan op meer druk vanuit Rusland op Syrië om het geweld tegen burgers te stoppen. Rusland is de belangrijkste bondgenoot van president Assad van Syrië en heeft in het verleden veel wapens geleverd aan het land. De aanbieding van het rapport volgde op een stille mars van ongeveer 100 Syriërs en bezorgde Nederlanders richting de ambassade.

Harry van BommelHet rapport van Amnesty International is gebaseerd op eigen onderzoek in 23 dorpen en steden in 2 Syrische provincies. Van Bommel: 'Het rapport bevat huiveringwekkende beschrijvingen van het afsluiten van dorpen en het executeren van mannen, vrouwen en kinderen. Dit zijn regelrechte misdrijven tegen de menselijkheid.' In het gesprek op de Russische ambassade kwam overigens niet alleen het geweld van de regeringstroepen aan de orde. Ook het geweld van de oppositie is besproken. Net als Amnesty is de SP voorstander van een staakt-het-vuren door alle partijen. Ook een wapenboycot moet gelden voor alle partijen in Syrië, inclusief de oppositie.

Van Russische zijde werd benadrukt dat er in het verleden weliswaar wapens zijn geleverd maar dat dit thans niet meer het geval is. De Russen zetten zich nu in voor een internationale conferentie over Syrië waarbij ook landen uit de regio worden uitgenodigd. Die inzet wordt door de SP gesteund en Van Bommel zal bij minister Rosenthal van Buitenlandse Zaken aandringen op Nederlandse steun voor een dergelijke conferentie.

/wereld :: column

/wereld :: video's