www.sp.nl/wereld

Sara Murawski
Jip van Dort

/wereld :: agenda

• Dinsdag 22 april Den Haag - 13.00 uur, Harry van Bommel spreekt bij de herdenking van de Armeense genocide. Locatie: Het Plein.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 16.00 uur, Harry van Bommel spreekt bij Newroz, het Koerdisch Nieuwjaar, in het stadhuis in Den Haag.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 19:00 uur, Harry van Bommel spreekt bij een manifestatie waarin meer aandacht wordt gevraagd voor het leed van religieuze minderheden in Syrië. Locatie: Het Plein.
SP.nl/wereld
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Europarlement wil extra garanties voor handelsakkoord met Israël

07-06-2012 • Het Europees Parlement wil extra garanties van de Europese Commissie over de oorsprong van Israëlische producten voordat het kan instemmen met een nieuw handelsakkoord met Israel. SP-Europarlementariër Dennis de Jong vindt dit een minimale eerste stap, maar blijft opschorting van het handelsakkoord steunen. ´Zolang Israel doorgaat met het illegaal bouwen van woningen in bezet gebied en het schenden van mensenrechten blijf ik tegen het geven van extra handelsvoordeel aan Israel. Eerst moeten er ingrijpende verbeteringen komen, dan pas kan er verder gesproken worden over handelsvoordelen.´

Dennis de JongOver het aangepaste handelsakkoord, met de door het Europees parlement geëiste extra garanties, zal naar verwachting in juli plenair een stemming plaatsvinden. Door de opwaardering zouden alle legale medicijnen op de Israëlische markt vrij in Europa verkocht kunnen worden zonder extra controles door de EU of lidstaten en vice versa. Het Europese Parlement wil voor het instemt eerst garanties dat industriële producten uit de bezette gebieden op de West Bank en Oost Jeruzalem, uit de gebieden die in 1967 onder Israëlisch bestuur zijn gebracht en de Nederzettingen niet van de handelsvoordelen kunnen profiteren.

/wereld :: column

/wereld :: video's