www.sp.nl/wereld

Sara Murawski
Jip van Dort

/wereld :: agenda

• Dinsdag 22 april Den Haag - 13.00 uur, Harry van Bommel spreekt bij de herdenking van de Armeense genocide. Locatie: Het Plein.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 16.00 uur, Harry van Bommel spreekt bij Newroz, het Koerdisch Nieuwjaar, in het stadhuis in Den Haag.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 19:00 uur, Harry van Bommel spreekt bij een manifestatie waarin meer aandacht wordt gevraagd voor het leed van religieuze minderheden in Syrië. Locatie: Het Plein.
SP.nl/wereld
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Oorlog Afghanistan heeft beloften niet waargemaakt

28-05-2012 • 'Toen de NAVO zich meer dan een decennium geleden begon te bemoeien met Afghanistan creëerde ze hooggespannen verwachtingen over de toekomst van het land. Nu de militaire missie afloopt, kunnen we niet anders dan vaststellen dat deze verwachtingen niet zijn ingelost.' Dat concludeert SP-senator Arjan Vliegenthart naar aanleiding van de bijeenkomst van de parlementaire assemblee van de NAVO in Tallinn, Estland.

Arjan VliegenthartTijdens de bijeenkomst werd uitgebreid gesproken over de toekomst van Afghanistan. Nu is afgesproken dat NAVO-troepen in 2014 Afghanistan zullen verlaten, is de grote vraag hoe het Westen het land achterlaat. Jorrit Kamminga, directeur onderzoek van de International Council on Security and Development, concludeerde dat er vandaag de dag meer problemen zijn met drugshandel dan in 2002. NAVO-rapporteur Sven Mikser stelde daarnaast vast dat de Taliban op diverse plaatsen in Afghanistan feitelijk het bestuur en de rechtsspraak heeft overgenomen van de Afghaanse regering, die vanwege de hoge mate van corruptie een slechte reputatie heeft bij veel gewone Afghanen.

De discussies stemmen Vliegenthart somber: 'Ondanks de retoriek is de situatie de afgelopen jaren niet verbeterd. Corruptie en het gebrek aan perspectief op een betere toekomst, die de Afghanen zelf vorm kunnen geven, maken de vooruitzichten bepaald niet rooskleurig. Dat ontslaat ons niet van de verantwoordelijkheid om mee te blijven werken aan een duurzame ontwikkeling van Afghanistan. Maar we moeten wel vaststellen dat de oorlog mislukt is.'

Naast de discussie over de toekomst van Afghanistan werd er in Tallinn gesproken over de gevolgen van de economische en financiele crisis op de defensieuitgaven van de NAVO-lidstaten. Vrijwel alle landen bezuinigen op hun militaire uitgaven. Een terechte keuze volgens Vliegenthart: 'Door de crisis moet iedereen inleveren. Het is dan ook niet meer dan logisch om ook Defensie om een bijdrage te vragen.'

/wereld :: column

/wereld :: video's