www.sp.nl/wereld

Ben van Gils
SP.nl/wereld
Dennis de Jong op de solidariteitsactie voor de Koerdische hongerstakers
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Dennis de Jong bezoekt Koerdische hongerstakers

18-04-2012 • Samen met collega´s van Verenigd Links en de Groenen heeft SP-Europarlementariër Dennis de Jong vandaag een solidariteitsbezoek gebracht aan 15 Koerdische hongerstakers in Straatsburg. Zij voeren, samen met honderden hongerstakers wereldwijd, actie voor de vrijlating van politieke gevangenen uit Turkse gevangenissen. De Jong: 'Wij roepen gezamenlijk EU-buitenlandchef Catherine Ashton op om snel om tafel te gaan met de Turkse regering. De EU moet deze kwestie veel voortvarender aanpakken dan nu het geval is. Economische belangen mogen niet zwaarder wegen dan mensenrechtenkwesties´.

De groep van 15 hongerstakers in Straatsburg voert al 49 dagen actie. Naast Europarlementariërs hebben vele nationale en internationale bekendheden de actie ondersteund. Zo spraken onder meer de Sakharov-prijs winnares Leyla Zana en de Zuid-Afrikaanse rechter Essa Moosa de actievoerders toe. In Nederland heeft SP-Tweede Kamerlid Harry van Bommel het 3-daagse bezoek van de Turkse President Abdullah Gul aangegrepen om aandacht te vragen voor de slechte politieke situatie voor de Koerdische gemeenschap in Turkije.

Collega Europarlementarier Jurgen Klute spreekt de activisten toe

/wereld :: column