www.sp.nl/wereld

Sara Murawski
Jip van Dort

/wereld :: agenda

• Vrijdag 25 april Amsterdam - 20:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement, Niels Jongerius is te gast bij politiek café opSPraak. Locatie: SBOW, Eerste Helmersstraat 106, Amsterdam West.
  • Maandag 28 april Amsterdam - 18:00 - 20:00 uur, Eric Smaling is te gast op een symposium georganiseerd door studenten van het vak The Crisis of Europe van de Universiteit van Amsterdam, Valckenierstraat 65-67, REC J/K, zaal B.25.
  • Maandag 5 mei Amsterdam - Maandag 5 mei 2014 – Amsterdam Kandidaat voor het Europees Parlement Erik Wesselius neemt deel aan de Vrijheidsdialoog van European Alternatives in Amsterdam.
  • Zondag 11 mei Enschede - 16:00 - 18:00 uur, Harry van Bommel neemt deel aan een paneldiscussie over Syrië georganiseerd door de Stichting Samenwerkende Democratische Organisaties. Locatie: Hoog en Droog 25, Enschede.
SP.nl/wereld
Dennis de Jong op de solidariteitsactie voor de Koerdische hongerstakers
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Dennis de Jong bezoekt Koerdische hongerstakers

18-04-2012 • Samen met collega´s van Verenigd Links en de Groenen heeft SP-Europarlementariër Dennis de Jong vandaag een solidariteitsbezoek gebracht aan 15 Koerdische hongerstakers in Straatsburg. Zij voeren, samen met honderden hongerstakers wereldwijd, actie voor de vrijlating van politieke gevangenen uit Turkse gevangenissen. De Jong: 'Wij roepen gezamenlijk EU-buitenlandchef Catherine Ashton op om snel om tafel te gaan met de Turkse regering. De EU moet deze kwestie veel voortvarender aanpakken dan nu het geval is. Economische belangen mogen niet zwaarder wegen dan mensenrechtenkwesties´.

De groep van 15 hongerstakers in Straatsburg voert al 49 dagen actie. Naast Europarlementariërs hebben vele nationale en internationale bekendheden de actie ondersteund. Zo spraken onder meer de Sakharov-prijs winnares Leyla Zana en de Zuid-Afrikaanse rechter Essa Moosa de actievoerders toe. In Nederland heeft SP-Tweede Kamerlid Harry van Bommel het 3-daagse bezoek van de Turkse President Abdullah Gul aangegrepen om aandacht te vragen voor de slechte politieke situatie voor de Koerdische gemeenschap in Turkije.

Collega Europarlementarier Jurgen Klute spreekt de activisten toe

/wereld :: column