www.sp.nl/wereld

SP.nl/wereld

/wereld :: Nieuws

Roemer: Help West-Afrika met bestrijding ebola-uitbraak

09-08-2014 De Nederlandse regering moet snel hulp bieden aan de landen die geconfronteerd zijn met de ebola-uitbraak, dat stelt SP-voorman Emile Roemer vandaag: 'Gisteren deed de Wereldgezondheidsorganisatie een indrukwekkende oproep tot internationale solidariteit met de landen die noch middelen noch kennis hebben om de ebola-uitbraak te beteugelen en bestrijden. Ik vind dat Nederland daar gehoor aan moet geven.'

Uitleg Timmermans nodig over gevolgen onaanvaardbaar geweld Israel in Gaza

07-08-2014 De SP Tweede Kamerfractie wil dat minister Timmermans het parlement laat weten waarom hij vindt dat Israël onaanvaardbaar geweld in Gaza heeft gebruikt en welke gevolgen dat onaanvaardbaar optreden moet hebben.

Van Bommel: Dringend meer hulp nodig voor slachtoffers Irak

07-08-2014 SP-Kamerlid Harry Van Bommel vindt dat de internationale gemeenschap meer inspanningen moet verrichten om de slachtoffers van het geweld van de jihadistische strijders van ISIS in Irak te helpen. Van Bommel: ‘De laatste berichten zijn dat tienduizenden Yezidi’s, één van de oudste geloofsgemeenschappen van het Midden-Oosten, de bergen zijn opgejaagd en geen kant meer op kunnen. Zij hebben gebrek aan alles, zelfs drinkwater. Dit is volstrekt onacceptabel.’

Tiny Kox wil hulp Nederland voor strafklacht Palestina tegen Israël

05-08-2014 De Palestijnse regering wil dat het Internationaal Strafhof in Den Haag onderzoekt of Israël oorlogsmisdaden heeft gepleegd in Gaza. Minister van Buitenlandse Zaken Al Malki van Palestina was vandaag in Nederland voor overleg daarover met het Strafhof. Ook sprak hij met minister Timmermans en een delegatie van Kamerleden.

Roemer en Kox: Geweld Gaza moet stoppen

02-08-2014 De gruwelijke geweldsexplosie in Gaza schokt mensen overal ter wereld. Ook in ons land is de ontzetting groot. Het is tijd dat de Nederlandse regering meer druk zet op Israël om een einde te maken aan de volstrekt disproportionele aard en omvang van de Israëlische militaire interventie in Gaza.

Jasper van Dijk SP-Kamerlid Jasper van Dijk dinsdag in het debat over MH17 en Oekra´ne

Vier vragen aan Jasper van Dijk over ontwikkelingen in Oekraïne

29-07-2014 Vandaag sprak de Tweede Kamer met het kabinet over de gevolgen van de vliegramp met vlucht MH17. Vier vragen aan woordvoerder Jasper van Dijk over het terugbrengen van de slachtoffers naar Nederland, het verloop van het onderzoek naar de ramp en de houding van de SP ten opzichte van Oekraïne en Rusland.

Tiny Kox reageert met ontzetting op overlijden PvdA-senator Willem Witteveen

18-07-2014 Onder de slachtoffers van ramp die vlucht MH17 trof is PvdA-senator Willem Witteveen. Tiny Kox - voorzitter van de SP-fractie in de senaat - reageert geschokt: 'Met ontzetting gehoord dat mijn collega Willem Witteveen onder de slachtoffers van de vliegtuigcrash boven Oekraïne is. Dood waarschijnlijk door een burgeroorlog die nooit had mogen beginnen en die zeker nu onmiddellijk moet stoppen. Dat is een grote verantwoordelijkheid voor alle betrokkenen. Willem was altijd een wijze en aangename collega in de Senaat met wie we steeds goed konden opschieten. Het is een groot verlies voor degenen die hem na staan en voor de Eerste Kamer en PvdA-fractie.'

EU moet wapenstilstand en terugtrekking uit Gaza eisen

18-07-2014 Gisteravond is Israël een grootschalig grondoffensief in de Gazastrook begonnen. Duizenden militairen staken halverwege de avond de grens met Gaza over. Bij het grondoffensief zijn infanterie- en tankeenheden betrokken. Volgens SP-Kamerlid Harry van Bommel is sprake van een ernstige escalatie van het conflict die de internationale gemeenschap niet mag negeren. 'De EU is een belangrijke partner van zowel Israël als de Palestijnen. Vanuit die betrokkenheid moet de EU een onmiddellijk staakt-het-vuren eisen en terugtrekking van Israël uit Gaza.'

Raad van Europa en Rusland overleggen over herstel samenwerking

16-07-2014 De voorzitter van de Russische Staatsdoema zal met de president van de Parlementaire assemblee van de Raad van Europa nagaan hoe de verbroken relatie tussen het Russische parlement en de assemblee van alle parlementen in Europa te herstellen is. Die toezegging deed Doema-voorzitter Sergey Naryshkin deze week in Moskou aan drie fractievoorzitters uit de parlementaire assemblee. Tiny Kox, voorzitter van de linkse fractie, is tevreden: 'In tijden van crisis moeten parlementariërs elkaar niet uitsluiten maar met elkaar naar oplossingen zoeken. Dat is de betekenis van parlementaire diplomatie.'

Van Bommel: meer druk op Israel en Palestijnen om tot staakt-het-vuren te komen

10-07-2014 SP-Kamerlid Harry van Bommel plaatst grote vraagtekens bij de militaire reactie van Israël op de dood van 3 Israëlische tieners en de raketaanvallen uit Gaza. Van Bommel veroordeelt de Palestijnse aanvallen maar vraagt zich af of de Israëlische reactie wel proportioneel is. Van Bommel maakt zich verder zorgen over de door Israël aangekondigde inval in de Gazastrook. Hij heeft minister Timmermans schriftelijk gevraagd om via de EU meer druk op beide partijen uit te oefenen om tot een onmiddellijk staakt-het-vuren te komen.

/wereld :: column

/wereld :: video's