www.sp.nl/verkeer

Homepage SPSlash Verkeer

Zoeken

Ook op lokale sites

/verkeer :: onze mensen

Meer info over Eric Smaling

Eric Smaling

Meer info over Farshad Bashir

Farshad Bashir

Meer info over Emile Roemer

Emile Roemer

Fractiemedewerkers:
Jurgen van der Sloot
SP /verkeer

De stelling van Emile Roemer

Discussie begonnen op 23-10-2007


De OV-chipkaart is op zich een goed idee, maar ondertussen geloof ik er niks meer van dat ik er als reiziger beter van word.

 

24-10-2007
Ls. Ik reis weinig met O.V., eigenlijk alleen als ik naar de SP ga, en ik zal niet eerder een ov-kaart aanschaffen dan wanneer het echt niet anders meer kan, want ik heb me voorgenomen om alleen nog maar producten aan te schaffen waarvan ik zeker weet dat ze geen kinderziektes meer hebben. Toch een paar opmerkingen: Ik mis in het rijtje de taxi's. Ik denk dat daar door het gebruik van de kaart een zuiverende werking op de branche kan plaats vinden. Maak de kaart ook geschikt voor P&Rparkeerplaatsen en fietsenstallingen. Ik vrees dat Uw suggestie om bij het gebruik van meerdere vervoerders niet apart in- en uit te checken in de praktijk problemen zal geven.
Joop van Embden

28-10-2007
Recent heb ik door foutje in oplaadapparatuur dubbel bedrag betaald terwijl maar eenmaal was opgeladen. Op zichzelf niet erg, maar ik kon (vanuit Barneveld) het tegoedbonnetje alleen in Rotterdam op een RET-kantoor alsnog laten bijschrijven op mijn ov-chipkaart. Een buitengewoon omslachtige manier om mijn wel al afgeschreven geldalsnog op mijn chipkaart bijgeschreven te krijgen. Dat zou toch eenvoudiger moeten kunnenů.
Lex van Rootselaar

31-10-2007
Emile heeft helemaal gelijk. In Amsterdam wordt de chipkaart ook aangeprezen omdat je er tariefdifferentiatie mee mogelijk maakt. Met andere woorden: bijvoorbeeld een spitstarief, Verder kent de anonieme chipkaart, dus die niet aan de persoon gekoppeld is, geen bijzonder tarief, zoals dat voor kinderen en 65-plussers. Dus als je de chipkaart maar een enkele keer gebruikt, bijvoorbeeld omdat je toerist bent, betaal je sowieso het volle pond. En tenslotte: het afrekenen per gereden kilometer. Da's lekker als het vervoerbedrijf diverse lijnen samenvoegt, daardoor een heftig slingerende route rijdt, en ik daar vervolgens voor mag betalen! Het zou netjes zijn als er per hemelsbrede kilometer wordt betaald. Inderdaad, de reiziger zal hier niets mee opschietenů
Meta Meijer

27-11-2007
Vandaag geprobeerd mijn OV met contant geld op te laden, helaas op geen enkel station werd dit geaccepteerd. Kwam dus vandaag ook te laat op mijn werk want ik wilde maar met 5 euro's opladen maar helaas kon weer naar huis om geld te halen want met 5 euro kan je ook geen strippenkaart uit de automaat halen. Ik dacht dat dit alleen bij Metro station Delfshaven was dus heb op verschillende stations de chipkaart ingevoerd, zonder succes. De RET kan de mensen toch niet verplichten om met je giropas te betalen, zeer zeker niet in de wetenschap dat er nog steeds fraude kan worden gepleegd bij dit soort automaten, en in de vroege ochtend met mijn giropas te gaan zwaaien daar pas ik voor. Het moet toch niet gekker worden hier in Nederland dat een vervoersbedrijf gaat uitmaken hoe mensen moeten betalen . Bij mij stinkt GELD echt niet.
C.Cramer

01-12-2007
Beste Emiel, Is het je bekend dat Arriva met de noordelijke provincies een spoorlijn tussen Heerenveen en Groningen willen aanleggen? Daar is inmiddels al een plan gemaakt. Hierop moet het kabinet op in haken.
Peter

01-12-2007
Hallo emile, de OV Chipkaart. Toen ik er van hoorde dacht ik daar krijg ik toch niet mee te maken. Woon in een plattelandsgemeente en ben sterk afhankelijk van een auto. Ik kan mij herinnen de invoering van de huidige strippenkaarten en de vrije in- en uitstap mogelijkheden in de metro, tram en treinen. En zie wat er van gekomen is. Er is weer iets anders verzonnen, de OV chipkaart. Maar is deze aparte kaart wel nodig? Waarom niet gewoon betalen met je chip op je bankpas. Zo'n bankpas kost mij ieder jaar ook veel geld en nu moet ik voor die enkele keer zo'n pas aanschaffen. Voor de toeristen die veel vuldig gebruik maken van ons OV vervoer ook handiger. Nee die OV chipkaart zou wel de zoveelste blunder worden, maar ja ze drijven hun zin toch door dus zullen we maar zo'n pas maar weer aanschaffen zolang het duurt.
Corrie van der Horst

22-01-2008
Bedrijf OV-kaart volledig aansprakelijk stellen en eisen dat zij de kaart goed maken wat op zich mogelijk is.
tom van zoomeren

25-01-2008
Beste Emile: als mens die bijna dagelijks vele kilometers met de fietsmaakt [25.000 per jaar] wil ik liever met u discusseren over uw stelling als zou autolichten overdag veiliger zijn. Misschien wel voor de auto maar niet voor de mens die onbeschermd aan het verkeer moet deelnemen. Dit is misleidend. Als er zich mensen op de weg die niet deze verlichting kunnen voeren, zullen zij nog minder opgemerkt worden dan nu het geval is. daar hoeft geen misleidend onderzoek van TNO aan te pas komen. Graag een discussie hier over. Mijn gezondheid gaat voor alles.
pieter devries

26-01-2008
Wordt het niet eens tijd ons te beraden op het ongebreidelde ingebruik nemen van technologie die er nog lang niet klaar voor is. Zie ook de verschrikkelijke pasfoto's die tegenwoordig verplicht zijn om elektronische herkenning mogelijk te maken. Wacht liever eens een tijd en gebruik dan technologie die bewezen heeft te werken en te deugen. Alle kosten die nu voor de OV-chipkaart zijn en worden gemaakt hadden veel beter aan uitgebreider en goedkoper OV kunnen worden besteed.
Jan

01-02-2008
Emile, ik heb eens opgezocht aan welke eisen de OV-chipkaart moet voldoen. Gezien alle eisen een waanzinnig ingewikkeld project. Hoe verstandig is het dan om de uiteindelijke verantwoordelijkheid neer te leggen bij iemand met gezien haar kamerverleden nauwelijks enige affiniteit tot het onderwerp? En die gezien haar biografie ook weinig of geen kennis omtrent het onderwerp of omtrent automatisering bezit? Het enige waarop zij dus eventueel zou kunnen steunen is op algemene managementkwaliteiten. In hoeverre zij die heeft is mij onduidelijk. Verder is de vraag: Maakt zij de problemen erger of is ze door in het verleden gestelde eisen opgezadeld met een vrijwel onmogelijke opdracht?
Wim Torsius

24-02-2008
Hallo Emiel, Ik heb inmiddels een jaar een OV-chipkaart en kan nog niet 1 positief signaal afgeven over de kaart.Overal in de wereld gaat het goed, behalve in Nderland.Waar ik heel erg verbaasd over ben is de extra kosten, want iedere keer als je kaart vervangen moet worden door manco's van het systeem kost dat 2,5 euro.Bij niet goed uitchecken tussen verschillende vervoerders (Connexxtion,NS,RET) komen de extra kosten bij de klant, die dan weer administratiekosten verrekend (0,70 euro) ziet worden.Arriva heeft de Hoekse waard nu in de consessie voor een 5 jaar het busvervoer in bezit, maar gebruikt een eigen OV-kaart.Hoe is uit te leggen naar de gebruikers, dat dit landelijk systeem hier nog niet geldt? Op www.spijkenisseonline.nl staat een forum gedeelte over het OV, daar staan ervaringen van gebruikers in verwerkt, zoals het verschil in reiskosten per km tussen de oude en nieuwe systemen.Kijk eens en misschien is er een reden om een themaavond te organiseren in Spijkenisse of Rotterdam.
Ton Koot

10-03-2008
Emile; "De OV-chipkaart dreigt een debacle te worden" schreef je op 23-10-2007. Blijkbaar een profetische blik want het debacle schijnt nu wel volledig te zijn met de nieuwste gegevens omtrent de kraakbaarheid van de OV-chipkaart. Wat ik niet begrijp is dat TNO niet een beter rapport heeft afgeleverd. Of stonden ze onder druk om een rapport af te leveren wat niet al te ongunstig uitviel voor Trans Link Systems? Gezien de vele blunders op automatiseringsgebied (belastingdienst, OV-chipkaart , miljarden weggegooid geld aan allerlei andere automatiseringsprojecten) zou er niet zoiets moeten komen als een Ministerie van Automatisering , wat toezicht zou moeten houden op alle automatiseringsprojecten en waarin mensen werkzaam zouden moeten zijn die echt verstand hebben van automatisering? Afgezien van de rol van Trans Link Systems lijkt mij dat het mislukken van het project toch ook te maken heeft met het feit dat de verantwoordelijke staatssecretaris niets van automatisering afweet en dus de informatie die men haar toespeelt niet op waarde kan schatten.
Wim Torsius

24-04-2008
Voordat de OV-chipkaart wordt ingevoerd zal ook naar de poortjes bij trein- en metrostations gekeken moeten worden. Het is mij opgevallen dat bij verschillende stations nu al poortjes geplaatst zijn, maar wat ik mis, vergeleken met vervoerssystemen in Londen, Parijs en Barcelona, is de mogelijkheid dat door servicepersoneel een deur geopend kan worden. Hoe kun je bij een storing het station verlaten of binnenkomen, terwijl de treinen en metro's normaal blijven rijden? Of hoe kun je nog met de trein of metro reizen als je met kinderwagen of bagage niet makkelijk door het breedste poortje komt? Het lijkt erop dat men meer aandacht heeft voor het terugdringen van zwartrijden (= repressie) dan voor serviceverlening aan de gebruikers van het openbaar vervoer! Er wordt nu ook teveel overgelaten aan cameratoezicht (bekijken op afstand, achteraf-oplossing), terwijl personeel direct kan ingrijpen en ook de reizigers kan informeren (service). Ook prettig voor toeristen en mensen, die niet zo vaak met het openbaar vervoer reizen.
Elleke Besjes

Toegevoegd: 24-04-2008

Weer eens een reactie van mijn kant. Er is haast teveel gebeurd om op te noemen in de tussentijd, dus gemakshalve adviseer ik jullie onze berichten daarover na te lezen op www.sp.nl/verkeer .

Wat wel duidelijk is, is dat deze kaart failliet is en dat de chip vervangen moet worden. Ook zijn er op het moment problemen met wie er voor de kosten op moet draaien, een keuring door de Nederlandse Bank, waar de kaart verkrijgbaar moet zijn, wanneer ‘ie ingevoerd moet gaan worden enz. Een echt hoofdpijndossier dus. Vorige week tijdens een spoeddebat heb ik dan ook het vertrouwen in de staatssecretaris opgezegd, omdat zij nog steeds niet de leiding neemt en regie toont, iets wat ze het vorige debat had toegezegd. Maar goed, zoals viel te verwachten werd die motie van wantrouwen niet gesteund door de coalitiepartijen (lees daarover ook mijn column van afgelopen zaterdag: de staatssecretaresse).

En Elleke, men heeft ons altijd gezegd dat bij storingen en calamiteiten de poortjes automatisch open gaan. Gelukkig hebben zich nog geen echte problemen voorgedaan waar dit bij nodig was, maar laten we er vanuit gaan dat dat wel goed geregeld is.

Wordt ongetwijfeld vervolgd…

Deze discussie is gesloten; het overzicht van de verkeer-discussies vind je hier.


Moed College
Studio SP
top