www.sp.nl/verkeer

Jurgen van der Sloot
SP.nl/verkeer

Rapporten van de SP

De hieronder vermelde SP-rapporten zijn te bestellen via onze webwinkel. Sommige rapporten zijn uitverkocht, maar nog wel online te raadplegen.

De chauffeur aan het woord

‘De chauffeur aan het woord’ is geschreven op basis van een enquête over het wegvervoer onder bijna 3000 vrachtwagenchauffeurs en bevat een hele reeks voorstellen die aan wantoestanden in het wegvervoer een einde moeten maken.

Dennis de Jong, Paul Ulenbelt, Farshad Bashir, Ben van Gils, Jurgen van der Sloot - juli 2013.

De kleine binnenvaart in zwaar weer

Nederland heeft ruim vijfduizend kilometer aan vaarwegen en ruim zesduizend binnenvaartschepen. Maar de binnenvaart heeft het in de afgelopen jaren zwaar gehad. De economische crisis heeft hard toegeslagen, waardoor vooral veel kleine binnenvaartschippers gedwongen zijn gestopt. Voor de SP zijn deze ontwikkelingen reden om opnieuw te kijken hoe de binnenvaart er voor staat en wat noodzakelijk is om toekomst van de (kleine) binnenvaart in Nederland zeker te stellen.

SP-Tweede Kamerlid Farshad Bashir en SP-Fractiemedewerker Jurgen van der Sloot - januari 2012.

De schipper aan het woord

De binnenvaartschipper staat voor een moeilijke periode. De economische crisis slaat hard toe en de gevolgen zorgen bij veel schippers voor grote problemen. Door het sterk gedaalde aanbod van vracht is er niet genoeg werk meer om de hele vloot van Nederlandse schepen aan het varen te houden. De grote schaarste aan vracht heeft bovendien geleid tot een zeer sterke daling van de vrachtprijzen. Hierdoor slaat de crisis dubbel zo hard toe en dreigt de sector in een negatieve spiraal te geraken. Voorlopig lijkt het eind van de crisis ook nog niet in zicht, zodat er serieus moet worden gekeken naar maatregelen om die negatieve spiraal te doorbreken. Maar welke maatregelen zijn effectief en krachtig genoeg om de binnenvaartschipper deze moeilijke periode zo goed mogelijk door te laten komen?

Emile Roemer - september 2009.

'Spoorboekje'

De trein als onderdeel van het openbaar vervoer is van groot belang om Nederland in beweging te krijgen én te houden. Om de files te bestrijden en het milieu te verbeteren. De SP wil met investeringen en innovaties in en op het spoor het reizen met de trein weer toekomst geven.

Emile Roemer - december 2008.

Veiligheidsplan Spoorwegovergangen

Rapport met voorstellen om de veiligheid van spoorwegovergangen op een hoger niveau te brengen.

Emile Roemer - oktober 2008.

Komt de bus wel zo?

Het Wetenschappelijk Bureau van de SP heeft onderzoek gedaan naar de gevolgen van de marktwerking bij de bussen sinds 2001. Niet alleen is gekeken naar de financiële gevolgen van het aanbesteden, maar is ook naar de daadwerkelijke gevolgen voor reizigers en personeel. Doordat vervoersbedrijven vooral op papier goede resultaten willen boeken, blijkt er een flink verschil te zitten tussen deze theoretische resultaten en de daadwerkelijke prestaties van busbedrijven.

het wetenschappelijk bureau - april 2008.

Spoorongelukken voorkomen

SP-rapport over de naleving van adviezen spoorveiligheid die in de loop der jaren zijn gegeven.

Laurens Ivens en Emile Roemer - november 2007.

Ga toch fietsen? Zorg voor stalling!

Inventarisatie van fietsonvriendelijke stations & aanbevelingen.

de SP - juni 2007.

Ontspoord

Gehandicapten bij de NS

Tweede Kamerfractie SP - september 2004.

De uitverkoop van het openbaar vervoer

Het tweede deel van de rapportenserie ‘De uitverkoop vanů’, die de paarse liberalisering onder de loep neemt.

Wetenschappelijk Bureau SP - januari 2002.

Op dood spoor

Meningen van treinreizigers en NS-personeel over de wilde acties van juni 2000 en de voorgenomen privatisering van de spoorwegen.

SP - september 2000.

Moed College