www.sp.nl/verkeer

Jurgen van der Sloot
SP.nl/verkeer

/verkeer :: Nieuws

Farshad Bashir spreekt de demonastranten toe Farshad Bashir spreekt de demonstranten toe

Schippers demonstreren voor betere omstandigheden in transportvervoer

13-04-2013 Ruim vijfhonderd binnenvaartschippers uit Nederland, België en Frankrijk demonstreerden in Brussel voor betere omstandigheden in het goederenvervoer. SP-Tweede Kamerlid Farshad Bashir sprak de demonstranten toe. Bashir: 'In heel Europa is het crisis in de transportsector, zowel op de weg als bij de binnenvaartschippers met veel persoonlijke drama’s door talloze faillissementen.'

Aanpak olielozingen Noordzee schiet ernstig tekort

04-03-2013 Er is een nieuwe aanpak nodig van olielozingen op de Noordzee. Dat stelt SP Tweede Kamerlid Henk van Gerven naar aanleiding van onderzoek door het lectoraat Milieucriminaliteit. De gevolgen voor het milieu zijn groot terwijl de kustwacht te weinig kan controleren. Van Gerven: 'Er moet een schepje bovenop bij de kustwacht, maar het belangrijkste is dat we de lozingen tegengaan. Dat begint al in de havens.'

Kamer steunt SP: onderhandel opnieuw met Belgen over Scheldeverdrag en Hedwigepolder

22-05-2012 SP-Kamerlid Henk van Gerven is blij dat het plan van staatssecretaris Bleker om de Hedwigepolder deels onder water te zetten van tafel is. Van Gerven kreeg vandaag steun voor zijn voorstel om het kabinet opnieuw in overleg te laten treden over het zogenaamde Scheldeverdrag met de Belgen.

‘Plannen Bleker voor Hedwigepolder onhoudbaar’

17-04-2012 SP-Kamerlid Henk van Gerven noemt het voorstel van het kabinet om een deel van de Hedwigepolder onder water te zetten ‘een peperduur houtje-touwtje plan dat voor niemand iets oplost.’ Hij ziet dan ook geen enkele aanleiding om het eerder ingenomen standpunt van de SP dat de Hedwigepolder behouden moet worden, te wijzigen.

Vroeg of Laat: Blenden van olie

25-03-2012 Remi Poppe nam in 1995 het initiatief voor een parlementair onderzoek naar Tankcleaning Rotterdam (TCR).

Bashir presenteert rapport: 'De kleine binnenvaart in zwaar weer'

19-01-2012 SP-Kamerlid Farshad Bashir heeft vanmiddag tijdens het debat over binnenvaart een lans gebroken voor de kleine binnenvaart en presenteerde het SP-rapport 'De kleine binnenvaart in zwaar weer.' In het rapport staan voorstellen om de kleine binnenvaart te behouden voor de toekomst.

Bashir start onderzoek kleine vaarwegen

09-12-2011 SP-Kamerlid Farshad Bashir start een onderzoek onder binnenvaartschippers over de gevolgen van de bezuinigingen op de kleine vaarwegen. Bashir: ‘Op korte termijn dreigt een groot aantal kleinere vaarwegen niet meer bevaarbaar te zijn. Dit komt door een gebrek aan onderhoud aan de vaarwegen, maar ook doordat veel kleinere schepen worden weggeconcurreerd. Dit moet grote gevolgen hebben voor de bereikbaarheid van onze steden en voor de binnenvaartschippers zelf. Die gevolgen gaan we in kaart brengen.’

Jansen wil geen hogere lasten waterschap na brand Chemie-Pack

17-02-2011 Het kabinet moet voorkomen dat de bevolking van West-Brabant opdraait voor de 16 miljoen euro die Waterschap Brabantse Delta aan kosten maakte na de brand bij Chemie-Pack in Moerdijk. SP-Kamerlid Paulus Jansen heeft een voorstel ingediend om dat te regelen.

Weeklog Kartika Liotard: Watermanagement

26-03-2010 Afgelopen maandag was het wereldwaterdag. Voor de 18e keer vroeg de VN er aandacht voor. Met de kwaliteit van het Nederlandse leidingwater is niks mis: hartstikke veilig! Gebotteld bronwater moet volgens de wet dezelfde hoge kwaliteit hebben als leidingwater. Aan een halve liter SPA betaal je je wel blauw: soms wel twee euro. Dat ene flesje kost net zo veel als 1.500 liter leidingwater.

Weeklog Dennis de Jong: Mogen we ons water alsjeblieft houden?

22-03-2010 Deze week bezocht ik een bijeenkomst met een groot aantal Nederlandse drinkwaterbedrijven en waterschappen, verenigd in de Vereniging van waterbedrijven in Nederland, VEWIN. Daarbij heb ik nog eens met kracht herhaald dat, als het aan de SP ligt, we met het drinkwater niet hetzelfde gaan doen als met onze elektriciteitsvoorziening: geen uitverkoop van ons water! Iedereen was het hier van harte mee eens. Nu maar hopen dat de Europese Commissie er ook zo over denkt.

Studio SP