www.sp.nl/verkeer

SP.nl/verkeer

/verkeer :: Nieuws

Smaling: Streep door ontwikkeling Lelystad Airport

26-06-2014 De plannen voor de ontwikkeling van Lelystad Airport moeten voorlopig van tafel, omdat er nog voldoende capaciteit op Schiphol is. Dit zegt SP-Kamerlid Eric Smaling in reactie op het voorstel voor het bouwen van een vliegveld bij Lelystad. ‘Bijna niemand in de luchtvaartsector vindt dit nog een goed plan. Alleen Schiphol en staatssecretaris Mansveld houden vast aan het nieuwe vliegveld. Laten we nu de stekker eruit trekken, voordat er straks tientallen miljoenen worden uitgegeven aan een vliegveld waar niemand op zit te wachten.’

De Jong: luchtvaartpassagier krijgt meer duidelijkheid passagiersrechten

05-02-2014 Vandaag stemde het Europees Parlement over de rechten van luchtvaartpassagiers. SP-Europarlementariër De Jong: `In het algemeen hebben luchtvaartpassagiers nu meer rechten en is er ook veel onduidelijkheid weggenomen, zodat het gemakkelijker wordt die rechten ook te verzilveren. Op enkele punten hadden we als SP wel verder willen gaan, maar is het EP toch gezwicht voor druk van de luchtvaartmaatschappijen.´

Europarlement wil betere bescherming luchtvaartpassagiers

05-11-2013 Het Europees parlement wil veel meer bescherming van luchtvaartpassagiers dan de Europese Commissie heeft voorgesteld, dat is de uitkomst van de stemming in de Interne Marktcommissie van het Europees Parlement vandaag. De Jong; ‘Mijn voorstellen om passagiers die hun eerste vlucht missen niet langer van een vervolgvlucht of terugvlucht te weren is aangenomen. Straks valt niet langer je hele vakantie in het water als je de heenvlucht mist.’

Voorstel Europese Commissie perkt rechten luchtvaartpassagiers in

13-03-2013 De Europese Commissie heeft vandaag haar nieuwe plannen voor de rechten van luchtvaartpassagiers bij onder meer vertraging gepresenteerd. De nieuwe plannen betekenen een forse inperking van de rechten die luchtvaartpassagiers nu via de rechter kunnen opeisen. SP-Europarlementariër Dennis de Jong:'Als je langer dan drie dagen strandt of minder dan 250 kilometer vliegt is een luchtvaartmaatschappij volgens de nieuwe voorstellen niet meer aansprakelijk. Dat kan voor gestrande luchtvaartreizigers grote problemen en torenhoge kosten opleveren.'

Bashir wil opheldering over druk op KLM-gezagvoerder

31-12-2012 SP-Kamerlid Farshad Bashir wil dat de Inspectie Leefomgeving en Transport onderzoek doet een naar KLM-vlucht van 11 december 2009 met de bestemming Los Angeles. KLM voerde tijdens de vlucht druk uit op de gezagvoerder om de voorschriften te negeren.

De Jong: verwerping liberaliseringsplannen bagageafhandeling belangrijke overwinning

12-12-2012 Het Europees Parlement heeft vandaag de voorstellen van de Europese Commissie voor verdere liberalisering van de bagageafhandeling op vliegvelden verworpen. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: 'Dit is een belangrijke overwinning. Het Europees Parlement geeft hiermee een duidelijk signaal af aan de Europese Commissie: de achterhaalde liberaliseringsagenda kan niet meer op steun rekenen van het Europees Parlement.'

De Jong: Europarlement laat passagier in de steek

23-10-2012 Het Europees Parlement heeft vandaag gestemd over rechten van passagiers in luchtvaart, trein, bus en bootvervoer. SP-Europarlementariër Dennis de Jong wil dat ongeacht de manier van reizen passagiersrechten in Europa worden verbeterd. Nu zijn er nog grote verschillen tussen de rechten van passagiers die bijvoorbeeld vliegen of met de trein reizen. De Jong: 'Als een vliegtuig overboekt is heeft een passagier recht op goede compensatie. Bij een overboeking op de Thalys heb je geluk als je een klapstoel of een staplek in de trein krijgt, als je niet al op het perron achterblijft.'