www.sp.nl/verkeer

Fractiemedewerkers:
Jurgen van der Sloot
SP.nl/verkeer
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Te veel betaald OV-Chipsaldo terug naar de reiziger

19-04-2011 • Het teveel dat reizigers met de OV-Chipkaart hebben betaald, zal niet langer in de zakken van vervoersbedrijven verdwijnen, maar wordt verplicht geïnvesteerd in de kwaliteit van het openbaar vervoer. De Tweede Kamer steunde vandaag dit voorstel van SP-Kamerlid Farshad Bashir. Van de tientallen miljoenen kunnen bijvoorbeeld de tarieven van het treinkaartje worden verlaagd, maar het geld kan ook gebruikt worden om te voorkomen dat buslijnen worden opgeheven.

Jaarlijks zijn er miljoenen transacties met de OV-Chipkaart waarbij er iets misgaat met het inchecken of uitchecken. Hierdoor is de reiziger de volledige borg kwijt. Deze borg kan oplopen tot 20 euro per reis. Slechts een paar procent van de reizigers vraagt dit geld terug. Als er niets door de reiziger teruggevraagd wordt, verdwijnt het volledig in de zakken van de vervoerders.

Bashir is dan ook blij dat dit geld nu alleen mag worden gebruikt voor investeringen in goed openbaar vervoer. Bashir: ‘Op deze manier krijgt de reiziger dat geld terug wat anders in de zakken van bijvoorbeeld de Franse en Duitse aandeelhouders van vervoersbedrijven terecht zou komen. Het geld moet straks dus ingezet worden voor lagere tarieven, betere verbindingen en andere investeringen in goed openbaar vervoer. Tegelijk zorgt dit ervoor dat de vervoersbedrijven het aantal mislukte transacties echt terug moeten brengen: zij hebben hier immers voortaan geen financieel voordeel meer bij!’