www.sp.nl/verkeer

Fractiemedewerkers:
Jurgen van der Sloot
SP.nl/verkeer
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

SP-enquête helpt bij onderzoek hoge vliegtarieven Amsterdam – Paramaribo

26-08-2010 • In navolging op de enquête van de Vereniging Van Reizigers (VVR) en de SP heeft de rechter beslist dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) alsnog een onderzoek moet instellen naar de hoge tarieven voor vluchten naar Suriname. Op de route Amsterdam – Paramaribo v.v. maken KLM en de Surinaamse Luchtmaatschappij (SLM) misbruik van hun exclusieve machtspositie. Tot nu toe weigerde de NMa een onderzoek hiernaar. SP-Kamerlid Farshad Bashir is tevreden met de uitspraak, maar vindt het tegelijk triest dat vliegtuigpassagiers steeds naar de rechter moeten om hun gelijk te halen: “De hoogste tijd dat de regering hier eens een prioriteit van maakt.”

De SP heeft eerder samen met VVR onderzoek gedaan naar de vliegtarieven op de verbinding Amsterdam-Paramaribo. Hieruit bleek dat er veel meer zal worden gevlogen indien de tarieven op het niveau zouden worden gebracht van vluchten van vergelijkbare afstand. Nu betalen reizigers vaak het dubbele van dat tarief. De rechter heeft bij zijn uitspraak de door de VVR en SP gehouden enquête betrokken.

De SP strijdt al lange tijd tegen de krankzinnige tarieven op deze vliegroute. Bashir vindt dat de minister van Verkeer en Waterstaat geen verantwoordelijkheid neemt: “Omdat het hier gaat om een luchtvaartmonopolie is het de verantwoordelijkheid van Minister Eurlings om toezicht te houden op deze tarieven. Hij heeft verzuimd om dat goed te doen. Het is jammer dat passagiers al weer naar de rechter moesten om hun gelijk te halen. Bijkomend effect van de uitspraak is volgens mij dat Eurlings de tarieven op deze verbinding niet meer zomaar mag goedkeuren.”