www.sp.nl/verkeer

Jurgen van der Sloot
SP.nl/verkeer
Filebelasting
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

ANWB-enquête kilometerheffing aan heel Nederland voorleggen

22-01-2010 • “Als Eurlings draagvlak zoekt voor zijn kilometerheffing, dan moet hij deze niet enkel bij ANWB-leden zoeken, maar bij alle Nederlanders." Dat zegt SP-Kamerlid Emile Roemer. “Wat de minister nu doet is een klein referendum uitschrijven. Maar er zijn heel veel mensen die geen lid zijn van de ANWB, die horen ook hun zegje te kunnen doen. Ik wil daarom dat de ANWB-enquête openstaat voor iedereen. En ik heb er alle vertrouwen in dat deze filebelasting dan verworpen wordt.”

Na de miskleun van het Rekeningrijden van minister Netelenbos is altijd gezegd dat een nieuwe manier van het heffen van autobelastingen niet kan zonder draagvlak onder de bevolking. Het nieuwe systeem van de kilometerheffing is dan ook tot stand gekomen na uitgebreid overleg met een flink aantal belangengroepen. Toch is er erg veel weerstand tegen deze filebelasting, omdat het buitengewoon oneerlijk is. Zo gaan tweedehands auto’s meebetalen aan nieuwere en luxe auto’s. Ook moeten mensen die (noodgedwongen) in de file moeten rijden hier ook nog extra voor betalen. Roemer: “Wat ook nog speelt is het feit dat de provincies hun opcenten kwijt raken en er grote kans is dat mensen zonder auto straks een nieuwe provinciale belasting gaan betalen. Daarom moet dus iedereen zijn zegje kunnen doen.”