www.sp.nl/verkeer

Fractiemedewerkers:
Jurgen van der Sloot
SP.nl/verkeer
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

‘Druk de OV-Chipkaart niet door de strot van de reiziger’

02-12-2009 • Staatsecretaris Huizinga heeft vandaag besloten om de strippenkaart vanaf 11 februari te verbieden in de Rotterdamse bus, tram en in de Randstadrail. SP-Kamerlid Emile Roemer vindt dit een zeer onverstandig plan. “Na de Amsterdamse en Rotterdamse metro, wordt de reiziger in de hele regio Rotterdam straks deze slechte OV-Chipkaart opgedrongen.”

Emile Roemer“Juist op het moment dat reizigers, reizigersorganisaties, vervoersbedrijven en vervoersregio’s aangeven dat de invoering van de OV-Chipkaart slecht verloopt, besluit Staatssecretaris Huizinga tot deze verregaande maatregel.”, aldus Roemer. “Heel Nederland trekt aan de noodrem, maar de Staatssecretaris besluit om juist harder te gaan. Dat kan alleen maar eindigen in een enorme ontsporing en dat wil de SP voorkomen.”

Volgens de SP zijn er talloze redenen te noemen waarom deze OV-Chipkaart niet in het belang van de reiziger is. Roemer: “De reiziger wil de kaart niet, de OV-Chipkaart maakt het openbaar vervoer duurder en is het risico op fouten bij het in- en uitchecken is levensgroot. Daarnaast betalen reizigers tot op heden nog steeds dubbele instaptarieven en is de kaart ook nog eens meerdere malen gekraakt.”

Roemer wil daarom dat Huizinga stopt met het opdringen van de OV-Chipkaart en juist zorgt dat reizigers de keus hebben tussen de strippenkaart of de OV-Chipkaart. “Als die kaart echt zo goed is als het kabinet beweert, dan gaan reizigers de kaart vanzelf gebruiken. Draagvlak creëer je niet door een slecht product door iemand zijn strot te drukken.”