www.sp.nl/verkeer

Zoeken in /verkeer

/verkeer :: onze mensen

/verkeer :: agenda

• Woensdag 23 april - 19.30 - 20.30: Farshad Bashir doet mee aan Het Grote Autodebat van BNR en ANWB, over autobelastingen, brandstofprijzen en accijns, verkeersboetes en betaald parkeren.
SP.nl/verkeer
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Chaos op spoor leidt tot meer overlast bij treinreizigers

09-04-2009 • Door de chaotische en versnipperde spoormarkt is de schade bij ontsporingen onnodig groot en leidt dit tot meer overlast voor de treinreizigers. Tot die conclusie komt SP-Kamerlid Emile Roemer. Hij wil dan ook dat minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) snel weer de regie grijpt over de spoorsector. Roemer: “Eurlings moet voorkomen dat de vervoerders en spoorbeheerder ProRail zich achter elkaar blijven verschuilen en daardoor onvoldoende maatregelen nemen om de veiligheid te verbeteren. De NS moet weer één bedrijf worden die voor het gehele spoor zorgt.”

Enkele weken geleden lag het treinverkeer tussen Utrecht en Vleuten enige tijd stil omdat een ontspoorde goederenwagon enkele kilometers werd meegesleept. Dit leidde tot een buitengewoon onveilige situatie en erg veel schade. Al in 2005 zijn er door de Inspectie Verkeer en Waterstaat en de Onderzoeksraad voor de Veiligheid van Pieter van Vollenhoven aanbevelingen gedaan om een detectiesysteem te maken voor ontspoorde wagons. Zowel de vervoerders als ProRail hebben dit advies genegeerd, omdat zij dit niet hun verantwoordelijkheid vonden.

“Dit is natuurlijk onacceptabel”, aldus SP-Kamerlid Emile Roemer. Hij vindt dat er een einde moet komen aan de passieve houding van de spoorbedrijven. “Ze kijken enkel naar hun eigen korte termijn belangen, waardoor het algemene belang voor veiliger spoor nogal eens wordt overgeslagen. De vermarkting van het spoor is overduidelijk veel te ver doorgeslagen. Minister Eurlings moet dan ook snel ingrijpen en het spoor veiliger maken.”