www.sp.nl/verkeer

Fractiemedewerkers:
Jurgen van der Sloot
SP.nl/verkeer
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Roemer bepleit conducteur op regionale spoorlijnen om veiligheid te verbeteren

31-12-2008 • De SP wil dat de conducteur onmiddellijk terugkomt op regionale spoorlijnen waar slechts een verouderde spoorbeveiliging ligt. Op deze lijnen wordt opvallend vaak kort na het vertrek door een rood sein gereden. Vermoedelijk komt dit omdat de conducteur hier niet met de machinist mee kan kijken voor het vertrek en het oude beveiligingssysteem ook niet ingrijpt.

Op de lijnen Maastricht-Kerkrade (Heuvellandlijn) en Ede-Amersfoort (Valleilijn) zijn deze problemen het grootst, maar ook bijvoorbeeld bij het spooremplacement op de lijn Nijmegen-Roermond (Maaslijn) en bij de verbinding tussen Dordrecht en Geldermalsen (Merwede-Lingelijn) komt deze onveilige situatie voor. SP-Kamerlid Emile Roemer: “Een machinist is het gewend om pas te mogen vertrekken als het sein veilig staat. Daar let een conducteur ook op. Op deze lijnen wordt die conducteur ernstig gemist.”

De SP pleit al langer voor het behoud van de conducteur op alle spoorlijnen om de veiligheid voor de passagiers te verbeteren. Roemer: “Een conducteur kan zorgen voor service en veiligheid op alle treinen. Naar nu blijkt is deze conducteur echt onmisbaar op de lijnen waar het beveiligingssysteem bij lage snelheden niet in kan grijpen als de machinist iets over het hoofd ziet. In het kader van de veiligheid moet de conducteur dan ook onmiddellijk terugkomen op deze lijnen.” De SP heeft verkeersminister Eurlings en staatssecretaris Huizinga verzocht deze maatregel snel in te voeren.