www.sp.nl/verkeer

Homepage SPSlash Verkeer

Zoeken in /verkeer

/verkeer :: onze mensen

Meer info over Eric Smaling

Eric Smaling

Meer info over Farshad Bashir

Farshad Bashir

Meer info over Emile Roemer

Emile Roemer

Fractiemedewerkers:
Jurgen van der Sloot
SP.nl/verkeer
Twente
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Ontwikkeling Twente kan ook zonder vliegveld

04-12-2008 • De regering moet volgens SP-Kamerlid Emile Roemer de mogelijkheden bekijken voor economische ontwikkeling in Twente zonder een vliegveld. Het kabinet wil 17,8 miljoen euro uitgeven om het failliete vliegveld te redden, terwijl er ook een goed alternatief plan in de maak is voor de regio. Roemer: “Er moeten twee plannen voor de regio Twente uitgewerkt worden die een gelijke kans krijgen, één met een vliegveld en één zonder vliegveld. Dat doet ook recht aan de bezwaren en de alternatieven die uit de regio zelf komen.”

Emile RoemerDe regering wil vliegveld Twente koste wat kost openhouden. Het zou een ‘overloopgebied’ van Schiphol moeten worden. Het is echter nog onduidelijk of dit het beste is voor de economische en ruimtelijke ontwikkeling in de regio. Roemer: “Toen het er nog uitzag dat het vliegveld helemaal zou verdwijnen, wilde in de Tweede Kamer iedereen beide plannen zien. Nu de regering met veel geld bereid is om het vliegveld open te houden, lijkt men opeens geen oog meer te hebben voor een goed alternatief.”

Twente lijkt verdeeld in twee kampen. Eén kamp roept het kabinet op om economische ontwikkeling door middel van een vliegveld mogelijk te maken. Roemer: “Die roep begrijp ik goed, zij willen een economische motor, werkgelegenheid en een overheid die niet alleen naar de Randstad kijkt. Het is echter nog maar de vraag of deze openstelling van de luchthaven het beste is voor de economie en de regio. Wellicht kan een investering van 17,8 miljoen op een veel nuttigere wijze gedaan worden.”

De vraagtekens van Roemer sluiten aan bij een deel van de mensen uit Twente die er op wijzen dat er helemaal geen steun onder de bevolking is voor een burgervliegveld. Roemer: “Het militaire vliegveld werd gedoogd doordat er weinige gebruik van werd gemaakt en de overlast beperkt bleef. Bij een burgerluchthaven met miljoenen passagiers ligt dat anders. Er zal flinke geluidsoverlast komen en het milieu zal verstoord raken. In plaats van een economische motor dreigt Twente nu vooral een overlastgebied binnen te halen, want van het overstappen dat er vooral zou gaan plaatsvinden zal de regionale economie erg weinig baat hebben.”

Delen via sociale media Informatie over delen en sociale media
top