www.sp.nl/verkeer

Fractiemedewerkers:
Jurgen van der Sloot
SP.nl/verkeer
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Eerste verduidelijking regels rond rijbevoegdheid bij ziekte

18-11-2008 • Op fel aandringen van de SP heeft minister Eurlings (Verkeer) eindelijk een eerste stap gezet naar verduidelijking van de regels rond rijbevoegdheid voor mensen met bepaalde ziekten of aandoeningen. Beoordeling van de rijvaardigheid van bijvoorbeeld mensen die een beroerte hebben gehad, wordt nu gedaan door het CBR. “Het CBR beoordeelt de regels nu zo strikt dat er soms belachelijke situaties ontstaan”, aldus SP-Kamerlid Emile Roemer.

Emile RoemerDe beoordeling door het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen van mensen met een medische aandoening leidt er volgens Roemer te vaak toe dat deze mensen om onverklaarbare redenen geen rijbewijs kunnen krijgen. “Natuurlijk is het belangrijk om goed te kijken of mensen wel of niet in staat zijn om een rijbewijs te krijgen. Maar nu stelt het CBR bijvoorbeeld dat mensen na een hersenbloeding pas weer een rijbewijs kunnen krijgen als ze een succesvolle medische behandeling hebben ondergaan. Als artsen echter stellen dat behandeling niet nodig is, weigert het CBR nog steeds een rijbewijs af te geven. Dat slaat nergens op!”

Minister Eurlings heeft nu aangegeven dat hij de regels wil aanpassen. Hij doet dit voorlopig echter alleen voor rijbewijsaanvragen van mensen met bepaalde vaatafwijkingen. Roemer: “Het overgrote gedeelte van de problemen wordt hiermee niet opgelost. En de minister wil nog tot de zomer van volgend jaar wachten met het nemen van eventuele vervolgstappen. De SP zal blijven aandringen op snelle verduidelijking van de regels voor alle aandoeningen.”