www.sp.nl/verkeer

Fractiemedewerkers:
Jurgen van der Sloot
SP.nl/verkeer
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

NS moet ook na 2015 op Nederlands spoor blijven

05-09-2008 • De SP wil dat de NS ook na 2015 dé spoorvervoerder van Nederland is. Door de Nederlandse regels bestaat de kans dat de NS na 2015 zijn concessie kwijtraakt en het treinverkeer door een grote buitenlandse spoormaatschappij zal worden uitgevoerd. SP-Kamerlid Emile Roemer: “Het spoorvervoer in Nederland moet gewoon door één organisatie worden georganiseerd en de NS is daar de beste partij voor.”

Emile RoemerDe SP maakt zich grote zorgen over de komst van een nieuwe partij op het spoor. “De kwaliteit lijdt vaak onder de concurrentieslag die vervoerders leveren om een contract binnen te halen”, zegt Roemer. “Dat zien we nu al bij de nieuwkomers op het spoor: vaak gebrekkige aansluitingen, relatief meer vertragingen en treinuitval zorgen voor veel ongemak bij de reizigers.”

Daarnaast blijkt ook de veiligheid van de reiziger niet altijd gegarandeerd bij de nieuwkomers. Zo bleek recent dat de treinen van nieuwe vervoerders vaker een rood sein negeren dan NS-treinen. Volgens Roemer komt dit vooral door de veel kortere opleiding die machinisten bij de nieuwe spoorvervoersbedrijven krijgen. Waar een NS-machinist pas na twee jaar op de bok mag, duurt de opleiding bij de andere bedrijven vaak maar drie maanden. Ten slotte laat ook de dienstverlening vaak te wensen over. Zo zijn de voorzieningen in de trein vaak minder goed georganiseerd en is er zelden een conducteur te bekennen.

Onaanvaardbare zaken, vindt het SP-Kamerlid. “De dramatische invoering van marktwerking op het spoor werd gebracht als een verbetering voor de reiziger. Voorlopig komt daar helemaal niets van terecht en ik maak me ernstig zorgen dat dit na 2015 allemaal nog veel erger zal worden.” Roemer steunt dan ook van harte de actie 'De NS rijdt verder' van FNV Bondgenoten en roept iedere treinreiziger op die te ondersteunen: “Ik hoop dat de actie een groot succes wordt en dat iedereen inziet dat Nederland is gebaat bij één goed georganiseerd spoorbedrijf.”