www.sp.nl/verkeer

Homepage SPSlash Verkeer

Zoeken in /verkeer

/verkeer :: onze mensen

Meer info over Eric Smaling

Eric Smaling

Meer info over Farshad Bashir

Farshad Bashir

Meer info over Emile Roemer

Emile Roemer

Fractiemedewerkers:
Jurgen van der Sloot
SP.nl/verkeer
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

SP tegen monstertrucks op Nederlandse wegen

07-11-2007 • De SP heeft vandaag aangedrongen op een verbod van Langere en Zwaardere Vrachtwagencombinaties op de Nederlandse wegen. Deze ruim 25 meter lange monstertrucks zijn een bedreiging voor verkeersveiligheid, milieu, binnenvaart en goederenvervoer over het spoor.

In de Kamer wordt al de nodige tijd gediscussieerd over de giga-vrachtwagens, die door voorstanders misleidend ecocombi’s worden genoemd. Deze redenering gaat ervan uit dat twee LZV’s evenveel vracht kunnen vervoeren als drie reguliere vrachtwagencombinaties, wat dus zou leiden tot minder vrachtwagens op de weg en dus minder schadelijke emissies.
SP-Kamerlid Emile Roemer: “In principe lijkt dit een eenvoudige redenering, maar hij is iets te eenvoudig. Het toelaten van deze extra lange vrachtwagens stimuleert namelijk het transport over de weg, wat absoluut zal leiden tot een afname van goederenvervoer over spoor en water, terwijl deze vormen van vervoer veel milieuvriendelijker zijn: een zéér ongewenste ontwikkeling”.

Ook zal de toelating van deze monstertrucks niet leiden tot een betere doorstroming op de Nederlandse wegen, in tegendeel. Duits onderzoek heeft aangetoond dat tot 30 procent van het vervoer over het spoor naar de weg zou kunnen gaan. Er komen dus meer en langere vrachtwagens, met als extra nadeel dat de doorstroming verder belemmerd wordt door de lange tijd die een reguliere vrachtwagen nodig heeft om een monstertruck in te halen.

Verder is de verkeersveiligheid in het geding. Roemer: “In het huidige voorstel komen deze monstertrucks naast fietsers te rijden. De minister zegt dit weliswaar onwenselijk te vinden, maar weigert hier regels voor te maken. Onbegrijpelijk, zeker na zijn mooie woorden over verkeersveiligheid bij het overleg gisteren.” Mocht een Kamermeerderheid de LZV’s tóch toestaan, dan pleit Roemer voor een scheiding van kwetsbare weggebruikers en LZV’s. Daarnaast wil Roemer een onderzoek naar de haalbaarheid en de consequenties van het scheiden van zware voertuigen van het overige verkeer, in het bijzonder van langzaam verkeer. De minister heeft dit onderzoek inmiddels toegezegd.

Delen via sociale media Informatie over delen en sociale media
top