www.sp.nl/verkeer

Homepage SPSlash Verkeer
SP.nl/verkeer
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Bashir: Schade pensioenfonds CBR verhalen

07-08-2012 • Het forensisch accountantsonderzoek bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) is 'vernietigend voor de toenmalige directie en de toenmalige Raad van Toezicht van het CBR, maar ook het ministerie heeft als eindverantwoordelijke gefaald', aldus SP-Kamerlid Farshad Bashir. Het onderzoek kwam mede tot stand na een ingediend voorstel van Bashir.

Uit het onderzoek komt naar voren dat het pensioenfonds van het CBR jarenlang een financiële puinhoop was omdat er voortdurend en onnavolgbaar geschoven werd met geld. Volgens Bashir heeft dit wellicht tot schade geleid voor de huidige en toekomstige gepensioneerden van het CBR. Mocht dit het geval zijn dan pleit Bashir voor een snelle compensatie.

Ook blijkt dat de toenmalige directeur en de toenmalige voorzitter van de Raad van Toezicht notulen hebben opgesteld van vergaderingen die nooit hebben plaatsgevonden. Bashir wil weten of de besluiten in die nooit gehouden vergaderingen rechtmatig zijn en of hier sprake is van valsheid in geschrifte. Bij valsheid in geschrifte moet de schade verhaald worden op de toenmalige verantwoordelijken.

Bashir hoopt dat het CBR zich nu kan richten op de toekomst. 'Ik wil dat de nieuwe directie samen met het personeel vooruit gaat kijken. Er is veel werk aan de winkel. Zo kan er flink gesneden worden in de bureaucratie en kan de organisatie klantgerichter worden.'