www.sp.nl/verkeer

Fractiemedewerkers:
Jurgen van der Sloot
SP.nl/verkeer
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Marktwerking op spoor is een duur speeltje

12-07-2012 • Marktwerking op het spoor is slecht voor de reiziger en kost veel geld. Deze conclusie wordt getrokken uit het onafhankelijke decentralisatieonderzoek dat minister Schultz liet uitvoeren. SP-Kamerlid Farshad Bashir reageert instemmend op de negatieve uitkomsten van het rapport over meer marktwerking op het spoor. Bashir: ‘Marktwerking is een speeltje van neoliberale politici. Een duur speeltje blijkt uit dit onderzoek. Bovendien schieten de reizigers er niets mee op.’

Reizigers worden door de marktwerking geconfronteerd met hogere tarieven, extra kosten bij op- en overstappen en een slechtere dienstverlening. Ook moeten reizigers noodgedwongen langer wachten bij storingen. Bashir ziet zijn standpunt dan ook bevestigd: ‘Er moet niet méér marktwerking op het spoor komen maar minder. Het is tijd dat de politiek niet de winst van multinationals, maar de reiziger centraal stelt.’

Minister Schultz wijst decentralisatie niet direct van de hand en ziet wel mogelijkheden. Dit tot grote ontsteltenis van Bashir: 'De minister is niet met de reiziger bezig maar met haar politieke agenda. Ze moet beseffen dat ze demissionair minister is. Haar past dus bescheidenheid. Wat de SP betreft wordt er dus niets verder vermarkt!'