www.sp.nl/verkeer

Fractiemedewerkers:
Jurgen van der Sloot
SP.nl/verkeer
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Bashir: Atsma (CDA) discrimineert schone motoren binnenvaart

19-06-2012 • SP-Kamerlid Farshad Bashir vindt dat demissionair staatssecretaris Atsma (CDA) de binnenvaart discrimineert door deze sector geen subsidie te verlenen op schone motoren. 'Atsma roept een subsidieregeling voor schone vrachtwagenmotoren in het leven, maar vergeet de binnenvaart voor het gemak. Ik vind dit niet kunnen.'

Farshad BashirVanaf de zomer krijgen vrachtwagens met een milieuvriendelijke EURO6-norm overheidssubsidie. Bashir: 'Het is goed dat het gebruik van milieuvriendelijke vrachtwagens wordt gestimuleerd, maar dan moet ook de binnenvaart dezelfde stimulering krijgen. De binnenvaart is de andere grote transportsector in Nederland en ook daar is volop innovatie bezig. Ook zij kunnen best een steuntje in de rug gebruiken.'

Tot 2007 bestond er een subsidieregeling voor de aanschaf van scheepsmotoren die voldeden aan de CCR2 norm. Inmiddels zijn er motoren die nog zuiniger zijn en aan nog strengere milieueisen voldoen. Bashir: 'Het stimuleren van schone motoren moet niet louter gelden voor vrachtverkeer over de weg, maar ook voor vracht over het water.'